В Гърция е страшно, няма справяне с цената на този продукт, популярен и у нас
Продуктът с най-голям годишен ръст от 67,4% е зехтинът, като само за месец януари спрямо декември той е поскъпнал с 6,8%
Правителството на Гърция предприема допълнителни мерки срещу повишаването на цените в страната в опит да овладее инфлацията. Това съобщава държавната информационна агенция на южната ни съседка ANA-MPA.
Мярката, забраняваща специални оферти за продукти на дребно, чиито цени така или иначе са били повишени, се разширява за повече продукти, поскъпнали след 10 януари тази година.
Фактът, че инфлацията на храните остава на високо ниво (8,3% през януари 2024 година), като дори на месечна база отбелязва повишение, макар и с половин процентен пункт, обяснява мотивите за новите мерки.
Служители от хранителния сектор обаче твърдят, че след новите промени, обявени само 14 дни преди въвеждането на мерките за борба с инфлацията, е изключително трудно супермаркетите да бъдат готови с промените до 1 март, докато предвиждат значителен спад в оборотите им.
Те подчертават, че при продукти, при които има сериозен недостиг в световен мащаб, като зехтин, портокалов сок и какао, никаква забрана няма да предотврати повишаването на цените. В същото време обаче от Министерството на развитието отварят прозорец за отстъпки.
Гръцкият статистически орган (ELSTAT) обяви в четвъртък, че годишният процент на инфлация миналия месец е спаднал до 3,1% от 3,5% през декември 2023 година.
Решаваща роля за понижаването на индекса на потребителските цени за втори пореден месец има настъпилото намаление на цените на енергийните продукти, основно електроенергия и природен газ.
От друга страна, повишаването на цените на храните и някои услуги, като вноски за здравно осигуряване, училищни такси, настаняване и хранителни услуги, поддържат инфлационния натиск.
Продуктът с най-голям годишен ръст от 67,4% е зехтинът, като само за месец януари спрямо декември той е поскъпнал с 6,8%. Няколко категории храни и напитки регистрират значителни увеличения в рамките на един месец – напр. колбаси (5,7%), алкохолни напитки (3,9%), пресни зеленчуци (2,8%) и кисело мляко (2,8%).
Въпреки това, дори когато бъдат обявени значителни намаления на цените в магазините, те се оказват недостатъчни, за да компенсират големия ръст на цените през 2022-2023 година.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук