В научно-производственото обединение „Технология” в руския град Обнинск е разработено металооптично нанопокритие за стъклата на кабините на бойните самолети. То е способно да защити летците от радиация и интензивно слънчево излъчване при полет на голяма височина. Това е съобщил пред агенция „Интерфакс” директорът на комплекс „Стъкло” в „Технология” Валерий Тьомних.
Според неговите думи, новото нанопокритие се нанася от вътрешната страна на фанара на пилота и отслабва топлината на светлинния поток с 40 процента, а радиацията &ndash; с 30 процента.<br /> <br /> Освен това покритието намалява електромагнитното излъчване 250 пъти и повишава устойчивостта към износване, тъй като органичното стъкло вече &bdquo;старее&rdquo; по-бавно. &bdquo;На стъклото се нанасят различни метали и светлопропускането след това не може да е по-малко от 70 процента&rdquo; &ndash; съобщил Тьомних.<br /> <br /> Освен това новото покритие позволява до 30 процента да се намали радиолокационната забележимост на пилотската кабина. Тьомних обяснил, че радиосигналът се отразява от обработените стъкла и се разсейва в различни направления. Общата дебелина на покритието съставлявало около 80 нанометра. За нанасяне на слоя била създадена специална апаратура за магнетронно нанасяне на праха. Покритието ще бъде нанасяно на фанарите на пилотските кабини на Т-50 (ПАК ФА), МиГ-29К, Су-30 и бомбардировачите Су-34.<br /> <br /> В края на март 2012 година вестник &bdquo;Известия&rdquo; писа, че в обединението &bdquo;Технология&rdquo; е използвано златно напрашаване за защита на стъклото на кабината на изтребителите Т-50 от радиовълни и слънчево излъчване. Според главния конструктор на &bdquo;Технология&rdquo; Владимир Викулин, освен злато за напрашаване се използва индий и калай. Дебелината на един слой е 20 нанометра, а цялото напрашаване не превъзхожда 90 нанометра. /БЛИЦ<br /> <br />