ВВС на САЩ признаха, че F-35 не е пригоден за въздушен бой
JSF не е достатъчно маневрен поради ограничената площ на крилото му
ВВС на САЩ окончателно признаха, че новият изтребител-бомбардировач от пето поколение Lockheed Martin F-35 (JSF) не притежава маневреност, достатъчна за успешно водене на въздушен бой, пише в The Daily Beast американският журналист и военен експерт Дейвид Екс в публикацията си Air Force Admits: Our New Stealth Fighter Can’t Fight.
Недостигът от маневреност на самолета е потвърдена от шефа на Бойното командване на ВВС на САЩ генерал Хербърт Карлайл на конференция в Мериленд на 15 септември. „Изтребителят не е разработен за въздушен бой” – заявил той.<br /> <br /> Говорителят на командването полковник Едуард Шолтис на свой ред счита, че самолетът има качества, които компенсират неговата бавност: „F-35 не е оптимизиран за бойни маньоври, но това не означава автоматично, че не ще може да постига превъзходство във въздуха за сметка на своите силни страни.” Като силни страни на самолета се считат подобрената авионика и модернизираните радари.<br /> <br /> Анализаторът отбелязва, че тези изявления противоречат на казаното от американските военни по-рано. През 2008 г. генералът от ВВС Чарлз Дейвис в интервю за Ройтерс заяви, че във въздушен бой F-35 ще бъде четири пръти по-ефективен от съществуващите изтребители.<br /> <br /> Във връзка с повишените очаквания от изтребителя ВВС на САЩ планираха да заменят с него повечето от най-добрите изтребители на тактическата авиация (F/A-18 и F-16), а Корпусът на морската пехота на САЩ планираше да получи първата ескадрила готови за бой JSF още през юли. Пентагонът възнамерява да купи 2400 такива самолета.<br /> <br /> Към средата на тази година стана очевидно, че тежкият F-35, който според Пентагона трябва да атакува земни и въздушни цели, не може да маневрира и да се ускорява достатъчно бързо, за да надмине дори намиращите се на въоръжение изтребители, без да става дума за маневрените модели в близко бъдеще, пише Дейвид Екс. Фактът, че JSF трябва да замени 90% от тактическия въздушен флот на САЩ, предполага, че изтребителят трябва да е добър във всичко – и в пряк въздушен бой, и в стрелба със снаряди, бързо да излита от самолетоносачите, както и да излита вертикално от малки десантни кораби.<br /> <br /> Генетичният недостатък” на F-35 се крие в заложеното изискване базовият модел с цел малка цена да се развие в три пределно конструктивно уеднаквени модификации: стандартен сухопътен, корабен и с вертикално излитане/кацане за Морската пехота. Във всеки многоцелеви самолет обаче винаги са заложени множество компромиси. При F-35 основният е в недостатъчната площ на крилото, определяща неговата маневреност – при него съотношението тегло на самолета към площта на крилото е 500 кг/кв.метър, докато за МиГ-29 е 400 кг/кв. метър, а за новия Т-50 е 300 кг/кв. метър.<br /> <br /> <strong>Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ<br /> </strong> <br />