Защо Фейсбук премахна тези две картини на големия художник Петер Паул Рубенс? (СНИМКИ)

Facebook и белгийските музеи влязоха в разгорещен спор за творчеството на художника Петер Паул Рубенс, след като социалната мрежа премахна изображения на негови творби, защото показвали голотии.

“Свалянето от кръста” и “Триумфът на Венера”, намиращи се в белгийския град Антверпен, са последните картини, предизвикали пуритански настроените администратори на Facebook.

Представянето на бароковия художник е част от рекламна туристическа кампания, целяща да привлече туристи в музеите на северната белгийска провинция Фландрия.

“Свалянето от кръста” показва Христос само със закрити с парче плат слабини, а римската богиня Венера, която е част от много сюжети на художника, най-често е изобразявана напълно гола.


Рубенс е фламандски художник от края на 16 и началото на 17 в, творил основно в Антверпен и представящ главно религиозни и митологически сюжети, много от тях рисувани за олтари и църковни стенописи. Част от тях представят голи или полуголи мъжки и женски фигури.

В отказа да публикува рекламите, социалната мрежа заявява, че правилата й не позволяват показването на голотии, “дори те да не са от сексуално естество”, с изключение на статуии, поствани с образователна цел.

Разбирането на Facebook за благоприличие обаче не съвпада с промоционалната кампания на Туристическия борд на Фландрия до 2020 г., която засяга на фламандските художници Рубенс, Брюгел и Антони ван Дайк. Северната белгийска провинция разчита на майсторите на четката, за да привлича по 3 млн туристи в своите градове Антверпен, Гент, Брюксел и Брюж, излагащи част от шедьовритте на Рубенс и неговият най-известен ученик Ван Дайк, уточнява Dnes.bg.

За да подиграе цензорите си туристическият борд засне видеоклип, в който охранители, облечени в униформи със знаците на Facebook, гонят посетителите на музеи от залите с картини на Рубенс, ако те признаят, че имат профил в социалната мрежа. Туристите са шокирани и не могат да повярват, че това се случва.

В отворено писмо до Марк Цукърбърг 14 белгийски музея, включително Кралския музей за изобразително изкуство в Брюксел и музеите в Антверпен, Брюж, както и координатора за изкуството в църквите, настояват за “освобождаването” на Рубенс.


“Макар че тайно ви се присмиваме, вашата културна цензура прави живота ни труден. Ние, просто искаме да използваме вашата платформа, за да промотираме фламандските майстори и Фландрия като идеалното място за запознаване на тяхното творчество. Защото любителите на изкуството ползват Фейсбук и защото вие давате възможност да стигнем до различни държави”, пише в обръщението, подписано от професори и музейни куратори и директори.

Според тях, ако Рубенс би имал възможностда си отвори страница във Facebook, тя би била много популярна. 
Изкуствоведите канят Цукърбърк да обсъдят въпроса на кафе или на белгийска бира.

Facebook са готови да обсъдят проблема, се казва в съобщение на компанията. От там съобщават, че публикуването на картини с голи фигури на Рубенс не е проблем, но не й платените реклами. За тях правилата са по-строги и не допускат показването на части от тялото, свързвани със секса, като гърди и бедра, дори с образователна или артистична цел.