Защо и как един съветски МиГ-23 случайно убива белгийски фермер?
СССР плаща на Белгия обезщетение в размер на 658 хил. щатски долара
Какви са шансовете да бъдеш убит, когато изтребител без пилот, излетял на 1000 км от държавата ти, се разбие в покрива ти? За съжаление, не са нулеви – точно такъв сценарий се развива преди 30 години, пише bg.rbth.com.
4 юли 1989 г. е на пръв поглед обикновен ден за полковник Николай Скуридин, опитен пилот на съветските ВВС. Скуридин, който се връща от отпуск, прави изпитателен полет над Полша (в онези години съветски съюзник). Но всичко се обърква веднага щом излита със своя МиГ-23 от военновъздушната база Багич край Колобжег.
На 1000 км от него – в Западна Белгия, 19-годишният Уим Делеър също очаква обикновен ден във фермата, в която живее. Но това, за съжаление, се оказва последният ден от живота му, защото самолетът на Скуридин се разбива точно във фермата му, с което погребва Делеър под руините.
Какво се случва?
Когато Скуридин излита, двигателят му се чупи и той дава знак, че целият мотор е готов да откаже – затова информира ръководителя на полета, че ще катапултира – и така и прави, след като получава официално разрешение. Скуридин действа според инструкциите, но ситуацията излиза далеч отвъд очакваното.
Без пилот двигателят на машината започва да работи правилно, така че тя спира да губи височина и на автопилот продължава нататък в посока на запад. Съветите и поляците, останали на авиобазата, не могат да направят нищо по въпроса.
Рискова цел
Останалият без пилот МиГ-23 безпроблемно преминава през въздушното пространство на Полша и ГДР – системите го разпознават като "съюзнически". Но дори след като преминава границата между Източна и Западна Германия пилотите на НАТО, разбрали, че машината е без пилот и лети на автопилот, решават да не я свалят.
"Когато американските изтребители видели, че съветският самолет не е въоръжен с нападателни оръжия като атомни бомби, те го оставили да лети, надявайки се, че ще падне някъде в Ламанша", пише New York Times същия ден. И те имат право, тъй като самотният и изоставен МиГ-23 лети над гъсто населени райони на Германия, Холандия и Белгия – и, ако го свалят, останките могат да причинят много щети и дори смъртта на хора.
Въпреки това остава рискът самолетът да падне върху френския град Лил, така че изтребителите на НАТО са готови за стрелба. МиГ-23 обаче губи скоростта си и пада в Западна Белгия в село близо до Кортрейк... точно върху къщата на бедния Вим Делеър. Вероятно дори е нямал време да разбере какво се случва.
Последствията
"Съжалявам за случилото се. Белгийците вече знаят причините и ние се извиняваме", казва в същия ден лидерът на СССР Михаил Горбачов. В най-лошия сценарий такава катастрофа може да се превърне в пълномащабна международна криза, но тъй като отношенията между съветите и Запада са на върха си след намаляването на напрежението от Студената война, всичко минава гладко. СССР плаща на Белгия обезщетение в размер на 658 хил. щатски долара и скоро злополуката е забравена. В крайна сметка полуделият МиГ-23 убива само един човек – можеше да е и по-зле. Макар че Вим Делеър вероятно не би се съгласил.