Защо Русия се включи в проекта за вакуумни влакове Hyperloop
Руският фонд за преки инвестиции направи необичайна инвестиция през юни
Русия може да стане основен полигон за внедряването на високоскоростната технология Хиперлуп Уан (Hyperloop One), създадена с участието на американския предприемач Илон Мъск. Има планове първите вакуумни влакове да бъдат пуснати в Далечния изток и в Москва.
Руският фонд за преки инвестиции (РФПИ), създаден по инициатива на правителството за капиталовложения в големи инфраструктурни проекти на територията на страната, направи необичайна инвестиция през юни 2016 година.
Фондът, заедно с международните венчърни компании „Шерпа венчърс“ (Sherpa Ventures), „Формейшън8“ (Formation8) и „ДжънФънд“ (ZhenFund) се включиха в проекта Hyperloop One. Новата технология, разработена с участието на създателя на „Спейс Екс“ (SpaceX) и „Тесла“ (Tesla) Илон Мъск, в бъдеще обещава да транспортира пътници и товари със скорост до 1200 км/ч в специални капсули по тръби с ниско налягане.
Никога досега фондът не е правил такива инвестиции. „Тази инвестиция е високорискова и венчърна, тъй като сега проектът е в етап на разработка“, казва началникът на отдела за анализ на пазарите на брокерската къща „Откритие Брокер“ („Открытие Брокер“) Константин Бушуев.
При първите изпитания в Недава през май 2016 година капсулата успя да постигне скорост от едва до 120 км/ч. Въпреки това проектът бе подкрепен от руския президент Владимир Путин, а министърът на транспорта Михаил Соколов обеща да внедри технологията за превоз на товари в Далечния Изток. По думите му от Китай до Европа, през територията на Русия, могат да се доставят контейнери за денонощие.
Необикновена инвестиция
Обемът на капиталовложенията е неизвестен, но, най-вероятно едва ли надхвърля $100 милиона, твърди началникът на отдела за операции на руския фондов пазар на ИК „Фридъм Файнънс“ (Freedom Finance) Георгий Вашченко. По думите му за Русия е важно да проучи опита по внедряване на най-напредналите технологии в чужбина, за да се оцени възможността те да бъдат използвани на родна почва. „Hylerloop засега изглежда екзотичен вид транспорт“, казва той.
Въпрос предизвиква това, че РФПИ бе създаден за инвестиции в руски компании. „Не са ми известни други примери за чуждестранни инвестиции на РФПИ“, казва анализаторът от „Ем Еф Екс Брокер“ („MFX Broker“) Антон Краско.
В РФПИ обясняват интереса към проекта с уникалността на самата технология. „Нашите инвестиции в проекта Hyperloop One ще открият достъп на водещи технологии до руския пазар. Заедно с международни партньори РФПИ ще оказва подкрепа на проекта не само на територията на Русия, но и на пазарите в Близкия изток и Азия“, заяви пред „Руски дневник“ генералният директор на РФПИ Кирил Дмитриев.
По думите му в началото технологията Hyperloop One може да се използва за транспорт на контейнери, а след това и за превоз на хора. „Сега с националния железопътен оператор „РЖД“ обсъждаме първите пилотни проекти и се надяваме, че в най-близко време ще започнем изпитания на тези технологии в Русия“, допълни Дмитриев. Неслучайно, по думите му, инвеститори в проекта са „Дженерал електрик“ (General Electric) и френският железопътен оператор Ес Се Ен Еф (SCNF).
През май 2016 г. руската „РЖД“ създаде работна група за сътрудничеството с Hyperloop, съобщи деловият вестник „Ведомости“. Само че, по данни на изданието, инициативата за създаването на групата е била на американската компания, която предложила на „РЖД“ технологията си, като до края на годината „РЖД“ трябва да оцени сигурността на вакуумните влакове. „Напълно вероятно е РФПИ да е станал инвеститор, след като „РЖД“ е заявила за възможно изграждане на влакове Hyperloop на свои обекти“, твърди началникът на отдела за пазарни анализи в „Откритие Брокер“ Константин Бушуев.
Политическа подкрепа
През юни 2016 г. руският президент Владимир Путин се срещна с разработчиците на технологиите по време на Международния икономически форум в Санкт Петербург. Държавният глава подкрепи проекта, съобщи след срещата неговият говорител Дмитрий Песков. След това московското правителство се споразумя с компанията да разработи концепция за използването на Hyperloop в руската столица.
В изпълнението на проекта ще участват транспортната компания „Сума“ („Сумма“) на Зиявутдин Магомедов, сочен за близък приятел на вицепремиера в руското правителство Аркадий Дворкович. Самият вицепремиер неведнъж се е обявявал за внедряването на съвременни технологии в областта на транспорта. Още през 2018 г., по време на Световния шампионат по футбол, по улиците на Москва ще се движат самоуправляващи се автобуси, обеща той по-рано. А венчърната компания „Каспиан Ви Си партнърс“ (Caspian VC Partners), собственост на Магомедов, също се ангажира да инвестира в Hyperloop One.
Самите представители на московското кметство оценяват перспективите за внедряването на Hyperloop One крайно сдържано, особено когато става дума за превоз на пътници. „Да се говори нещо конкретно за тази технология е твърде рано, макар тя да е интересна за транспортиране на товари“, заяви пред агенция ТАСС заместник-кметът на руската столица Марат Хуснулин. По думите на министъра на транспорта на Русия Михаил Соколов Hyperloop One е актуална за превоз на товари от северните китайски провинции до руското пристанище Славянка в Далечния изток. Според министъра стойността на проекта ще бъде 30-40 млрд. рубли ($475-634 млн.) и в него могат да се включат китайски инвеститори, включително и фондът „Пътя на коприната“.
„В бъдеще може да се помечтае за нов транспортен „Път на коприната“, който ще позволи да се доставят товари от Китай през Русия до Европа за едно денонощие“, допълва главният анализатор на ГК „Телетрейд“ Пьотър Пушкарьов. По думите му именно за такъв мащаб на проекта е говорил участвалият в Петербургския икономически форум председател на съвета на директорите на Hyperloop One Шервин Пишевар.