Завръщането на авиокрилото на „Кузнецов” оголи проблеми на руската Морска авиация

За първи път в историята на Русия неин самолетоносач участва в бойни действия

Вчера, петък, част от летците, взели участие в операцията в Сирия от палубата на авионосеца „Адмирал Кузнецов”, се завърнаха в базата си в Североморск-3. Първи пристигнали екипажите на четири изтребителя (Су-33 и МиГ-29К) и три вертолета (Ка-52, Ка-29 и Ка-27).

Тяхното тържествено посрещане постави повече въпроси, отколкото отговори: Защо тези екипажи се върнаха 6 дни преди кораба и защо това са само част от над 20 машини на борда? Напиращият отговор е, че или не достигат подготвени пилоти или техниката е неизправна, твърди деловият руски вестник ВЗГЛЯД.
 
По-скоро причината е в неподготвеността на летателния състав, твърди руското издание. Самолетите ще бъдат свалени на брега, едва когато „Кузнецов” пристигне в базата и на борда му се качат подготвени пилоти.
 
За времето на бойното дежурство са извършени 1170 полета, от които 420 са бойни, при това едва 117 нощем. Част от полетите са изпълнени от сушата в авиобазата „Хмеймим”.
 
За времето на операцията „Кузнецов” загуби край Сирия два изтребителя МиГ-29 и Су-33: първият падна в морето след изразходване на горивото, а на втория се скъса спирачно въже и падна от палубата във водата.
 
Завеждащият аналитичния отдел на Института за политически и военен анализ Александър Храмчихин не оценява високо резултатите от похода. „Руската палубна авиация засега, меко казано, не е силно развита, което показа и походът на „Адмирал Кузнецов” в Сирия” – заявил анализаторът за вестник ВЗГЛЯД и добавил: „Загробиха два напълно изправни самолета на празно място. Тоест авиогрупата не е готова за война и работата не е в технически неизправности, а в организационни проблеми”.
 
Началникът на отдела за изследване на близкоизточните конфликти и военните сили на региона в Института за иновационно развитие Антон Мардасов също не счита като значителен приноса на авиогрупата в сирийската операция:
„Да, някои цели бяха поразени, но главната задача се заключаваше в отработване на бойното използване от авионосеца на палубната авиация” – заявил той. По отношение на превземането на Алепо, според Мардасов, действията на палубната авиация „не бяха решаващи”. Това стана възможно с помощта на Турция да бъде сегментирана опозицията.
 
Лидерът на Движението за подкрепа на флота Михаил Ненашев се изказва по-деликатно: „Това са показателите за реалните възможности на ударните сили на флота. Смисълът на похода на „Александър Кузнецов” се заключава в демонстрация на флага.”
 
Ненашев оценил обаче като висока ефективността на авиогрупата според съотношението на 420 бойни полета и 1000 поразени цели. Това е първоначално полагане на някакъв боен опит, защото до тогава пилотите на „Кузнецов” са ползвали за тренировка само симулатори.
 
БЛИЦ счита за необходимо да припомни изказване на руския министър на отбраната Сергей Шойгу още на 21 октомври, че „Операцията в Сирия изясни редица конструктивни и производствени недостатъци на руската военна техника”.
 
"В хода на използването на военна техника в Сирийската арабска република се проявиха редица конструктивни и производствени недостатъци", каза министърът. Според него предстои да се разгледа какви мерки ще бъдат предприети и вече са предприети за повишаване на надеждността на военната техника, включително на авиационната техника.
 
Преди това руският президент Владимир Путин съобщи, че операцията в Сирия показала "определени проблеми", чието отстраняване ще позволи "да се коригира по-нататъшната посока за развитие и усъвършенстване на образците военна техника". По-късно говорителят на Кремъл Дмитрий Песков обясни, че става въпрос за "функционирането на един или друг вид техника".
 
Публикацията е подготвена от екип на БЛИЦ
 

  • Категории: Свят
  • Тагове: