Бебетата, които общуват с повече жестове, развиват по-богат речник. На малките деца трябва не само да се говори, а и да се показва с жестове. Соченето, махането за довиждане и други жестове помагат за обогатяването на речника им.
Учени са установили, че бебетата на 14-месечна възраст, които предават повече понятия чрез жестове, имат по-богат речников запас, когато станат 6-годишни, съобщава health.bg. Интересно е, посочват специалистите, че има значение дали те растат в бедни или в средно заможни семейства.

Всеки, който е виждал бебе да си протяга ръчичките, когато иска да го вземат, знае, че децата намират начин да общуват, много преди да проговорят. Жестикулирането е важен предшественик на образуването на изречения – децата започват да комбинират една дума с жест, който замества друга дума.

Учени от университета в Чикаго са установили, че децата от семейства с ниски доходи започват училище с по-беден речник , посочва Асошиейтед прес. Тази разлика остава до студентска възраст. Всъщност речниковият запас на децата в предучилищна възраст предопределя и справянето с учебния материал.

Изказът на детето се определя от начина, по който родителите са разговаряли с него от бебешката му възраст. Предишни проучвания са показали, че по-заможните и по-образованите родители говорят и четат повече на децата си и използват по-разнообразен речник и сложен синтаксис.

За да се установи дали тези родители жестикулират повече, докато говорят и общуват със своите деца, в чикагски район били проучени 50 семейства от различни прослойки с деца на 14-месечна възраст. Направени били 90-минутни записи, за да се преброят думите и жестовете на децата и техните родителите. Освен количеството, е било отчетено дали децата влагат в жестовете си някакво значение.

Родителите използвали обикновени жестове, за да посочат нещо или да илюстрират някакво понятие. Детето посочва кучето и майката казва: „Да, това е куче.”, или бащата размахва ръцете си, имитирайки летене, или посочва в книжките не толкова конкретни понятия, като „горе”, „долу” или „голямо”.

Изследователите забелязали, че доходите оказват влияние дори и при децата на възраст, на която могат да изговарят няколко думи. По време на 90-минутния запис по-заможните родители жестикулирали повече, а техните деца изразявали с жестове средно 25 понятия. Децата от по-бедни семейства използвали средно около 13 жеста.

На следващия етап учените изследвали доколко децата на 4 години и половина познават думите. Резултатът от теста показал, че по-бедните деца са се представили с 24 точки по-зле. Причината за това се корени главно в социално-икономическия статус и речта на родителите, но жестовете също имат значение.

Не че богатите родители жестикулират повече, казват учените, но техните жестове са по-разнообразни и са заредени с повече различни значения. /БЛИЦ