Генерал Брийдлав зове НАТО да следи "агресивна Русия" с легендарен шпионски самолет
Дали и новата мисия на U-2 няма да завърши така, както на 1 май 1960 година
Главнокомандващият на силите на НАТО в Европа генерал Филип Брийдлав заяви, че е необходимо в Европа да се използват самолети U-2 за допълнителното наблюдение на „възраждащата се и агресивна Русия“, пише Independent.
Според генерала самолетите са „средство за допълнително разузнаване“, необходимо за ефективното противостоене на „възраждащата се заплаха от страна на Москва“. <br /> <br /> Генерал Брийдлав, който трябва да излезе в оставка от поста главнокомандващ въоръжените сили на НАТО в Европа тази пролет, напоследък направи редица воинствени изказвания, определящи Русия като "главна заплаха за сигурността". Постоянният представител на Русия при НАТО Александър Грушко, комментирайки тези изявления посочи, че те не съответстват на реалните потребности на световното развитие и са откъснати от действителността, припомня РИА Новости.<br /> <br /> Самолетите U-2 са използвани често по времето на Студената война, когато в началото имаха славата за недосегаеми от руската система за ПВО. От онези години е и епичната случка със свалянето на първия U-2 точно на празника 1 май край Свердловск. <br /> <br /> <strong>ДОСИЕ БЛИЦ:<br /> </strong><br /> На 1 май 1960 г. В района на Свердловск със зенитна ракета Р11Д от ЗРК С-75 е свален американски разузнавателен самолет U-2, летящ на височина 20 000 м.<br /> <br /> 23 пъти преди това то навлиза в пространството на СССР, движи се безпрепятствено и снима на воля най-секретните обекти, включително и ракетни полигони.<br /> <br /> U-2 обаче лети на височина около 20 000 м и руснаците все още нямат изтребители или друг вид оръжие, с което да стигнат до него.<br /> <br /> На 1 май шпионинът навлиза над СССР откъм пакистанския град Пешавар и се насочва към ракетната база Тюртам. После към Свердловск или по-точно към Челябинск-40 (комбината "Маяк") - център на руската атомна промишленост. Пътьом е трябвало да снима няколко военни летища и така да стигне до Плесецк, където се оборудва стартова площадка за междуконтинентални ракети.<br /> <br /> След Плесецк "американецът" трябва да прелети над Северодвинск, където е главната база на Северния морски флот. Оттам до летището Бодо в Норвегия е съвсем близо. Пилот на самолета е Гари Пауърс, истински ветеран по полети над Съветския съюз. Всичките му досегашни разузнавателни мисии са успешни.<br /> <br /> Към 10 часа лидерът на СССР Никита Хрушчов, мрачен и тъмен като градоносен облак, застава на трибуната на мавзолея на Ленин. Той е информиран за поредната американска демонстрация на недосегаемост.<br /> <br /> Около Свердловск обаче се разположени ракетни дивизиони, които очакват шпионския самолет. След няколко неуспешни опита той да бъде атакуван от руски изтребители е дадена заповед за старт на ракетите. <br /> <br /> U-2 бил свален още с първата ракета. Тя се взривява над него, дългите му криле се огъват, откъсват и падат. От взрива креслото на Пауърс отива напред и затиска краката му и той не може да катапултира. Спасява го взривът на една от трите ракети, които изстрелва друга батарея. Тя пресреща падащите отломки на 6 км над земята, от нейния взрив краката на пилота се освобождават и той катапултира.<br /> <br /> Главнокомандващият на ВВС маршал Сергей Бирюзов решава, че ефектът ще е по-голям, ако отиде от командния пункт, който е недалеч от Червения площад и докладва за грандиозния успех, с полевата си униформа. Качва се на трибуната и веднага е забелязан. Чуждите дипломати се чудят какво става.<br /> <br /> Бирюзов пошепва нещо на ухото на Хрушчов. Новината веднага прогонва тъмните облаци от лицето му. Информацията бързо тръгва надолу по йерархията, която строго се спазва дори и при подреждането на мавзолея: "Свален е! Свален е!"<br /> <br /> Гари Пауърс е задържан в покрайнините на Свердловск. На 19 август 1960 г. е осъден от Военната колегия на Върховния съд на СССР на 10 год. лишаване от свобода, но е разменен за съветския разузнавач Рудолф Абел в Берлин на 11 февруари 1962 г.<br /> <br /> След завръщането си в САЩ Пауърс първоначално е обвиняван, че не е успял да унищожи шпионското оборудване в самолета и че не се е самоубил с отровата, която му е била дадена. Въпреки всичко, военните не повдигат обвинения срещу него. <br /> <br /> Пауърс продължава да работи във военната авиация, но данни за продължаване на шпионската му кариера няма. През 1977 г. загива при катастрофа с хеликоптер. През 2002 г. е награден посмъртно за мисията, в която е свален през 1960 г. <br /> <br /> Съществува и версията, че той нарочно е бил изпратен на тази мисия от "ястребите" в Пентагона, за да бъде свален точно на празника 1 май и да бъде блокиран едва започналият процес на разведряване преди повече от половин век.