До края на това десетилетие Европейският съюз планира да вложи над 200 милиарда евро в модернизация и изграждане на ключова транспортна инфраструктура, с акцент върху т.нар. военна мобилност – възможността за бързо и ефективно придвижване на войски, техника и стратегически ресурси в рамките на ЕС и извън него. 

Това става ясно от публикувана информация, предадена от Protho Thema, с акцент върху тясната връзка между отбранителната стратегия и развитието на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T).

Военната мобилност – приоритет в новата отбрана на Европа

Темата за военната мобилност доби особено значение след началото на конфликта в Украйна. Оттогава до момента ЕС вече е отпуснал 1,7 милиарда евро за 95 проекта в 21 страни, а НАТО активно участва в координацията и планирането. Не е случайно, че 23 от страните членки на ЕС са и членове на Алианса.

Гръцкият еврокомисар Апостолос Цицикостас, отговарящ за устойчив транспорт и туризъм, подчертава ролята на TEN-T не само като икономически, но и като стратегически отбранителен инструмент:

„Транспортната инфраструктура на ЕС трябва да бъде устойчива и способна да поеме тежестта и мащаба на военното придвижване – от логистика до гориво“, заяви Цицикостас на брифинг в Брюксел.

Четири коридора за военна мобилност и 500 приоритетни точки

Съвместно с НАТО вече са идентифицирани четири основни коридора за военна мобилност, в рамките на които са изготвени списъци с 500 приоритетни локации – т.нар. „горещи точки“. В тях ще се концентрират инвестиции за:

  • изграждане на нова инфраструктура;

  • укрепване на мостове;

  • разширяване на тунели и пристанища;

  • модернизация на железопътни линии.

Макар конкретните локации да не се обявяват публично поради съображения за сигурност, в Гърция вече са определени участъци в Еврос и Лемнос, които ще бъдат част от новата архитектура на европейската отбрана.

Инвестициите ще бъдат с двойна употреба – за военни и цивилни цели

Особеност на проектите е, че ще бъдат инфраструктура с двойно предназначение – те ще служат както на нуждите на армията, така и на гражданите. Това включва пътища, железопътни линии, летища и пристанища. Финансирането ще бъде комбинирано – от европейски и национални фондове, както и чрез партньорства с частния сектор.

„Военната мобилност не е изолирана концепция – тя е част от една по-широка визия за свързан и защитен Европейски съюз“, допълни Цицикостас.

TEN-T: Гръбнакът на бъдещата мобилност в ЕС

До 2030 г. трябва да бъде завършена основната мрежа на TEN-T, а до 2040 г. – и регионалната. Общите разходи се оценяват на почти 850 милиарда евро, като крайната цел е да се свържат всички европейски региони с устойчива и ефективна инфраструктура.

Сред ключовите проекти се открояват:

  • Тунелът Лион–Турин, който ще намали времето за пътуване с два часа;

  • Балтийско-егейският коридор, който свързва Северна и Югоизточна Европа;

  • Укрепването на връзките между периферните и централните региони на ЕС.

Финализация на плановете до септември

Очаква се през лятото или най-късно през септември да бъдат обявени окончателният бюджет и подробностите по проектите. Във фокуса остават сигурността, устойчивото развитие и повишаването на стратегическата автономия на Съюза.