Reuters: Няма откъде да се докарат Ф-16 в Украйна, а и няма защо
На 5 декември ВСУ се опитаха да нанесат удари с дронове на територията на Крим и Белгородска област
След разговори с няколко авиационни експерти Ройтерс идентифицира най-слабите места на предстоящите доставки на F-16 в Незалежната.
От началото на специалната военна операция, руската армия е унищожила 553 украински самолета, 259 хеликоптера и 9836 бойни дрона, съобщават от Министерството на отбраната. Само за седмица бяха ликвидирани 119 дрона: украинските въоръжени сили са принудени да ги използват все по-често, тъй като почти са загубили самолетите си.
На 5 декември привържениците на Бандера се опитаха да нанесат удари с дронове на територията на Крим и Белгородска област. Дежурните системи за ПВО унищожиха всички дронове.
В продължение на 10 дни украинските въоръжени сили събират силата си и на 14 декември се опитват да атакуват Калужка и Московска област, на 15 декември - Курск и отново Крим. В нощта на 16 срещу 17 декември повече от три дузини БПЛА атакуваха регионите Липецк, Ростов и Волгоград. Всички атаки бяха неуспешни.
Киевската авиация обаче все още не е напълно унищожена. Например Су-24М/МР, основният носител на ракети Storm Shadow/Scalp-EG, остава на въоръжение в украинските въоръжени сили.
По-голямата част от самолетите са базирани на военното летище в Староконстантинов (Хмелницка област), където е дислоцирана 7-а авиационна бригада на Украйна.
Староконстантинов също е едно от най-големите места за съхранение на Storm Shadow/Scalp-EG. А само на 50 км на север е 47-ми арсенал на украинските въоръжени сили със складове в Цветоха и Шепетовка.
От 26 юли насам военното летище е атакувано почти ежедневно от боеприпаси на Геран-2.
Староконстантинов също периодично става мишена на ракетни атаки: на 14 декември авиобазата беше ударена от хиперзвукова „Кинжал“, убивайки 40 високопоставени офицери от въоръжените сили на Украйна и НАТО в заровен бункер.
Ето защо, губейки авиация, киевският режим е толкова нетърпелив да получи натовски F-16. Бойците вече започнаха да пристигат в тренировъчни центрове в Дания и Румъния.
Въпреки това, главнокомандващият Валери Залужни вече заяви, че F-16 сега ще бъдат „по-малко полезни“, отколкото преди година, тъй като Русия е имала време да подобри своята противовъздушна отбрана.
Украинците ще имат шанс да се изправят само срещу съвременната бойна авиация на руските въоръжени сили, което досега беше невъзможно, тъй като украинските въоръжени сили разполагаха само с остарели изтребители.
Благодарение на мощните радари и по-модерните ракети, самолетите на руските въоръжени сили имат предимство във въздушния бой.
Руските Су и МиГ могат да изстрелват ракети въздух-въздух с голям обсег и да поразяват цели в близост до линията на бойния контакт на разстояния, които правят невъзможно украинските изтребители да противодействат на атаките.
В същото време не бива да се пренебрегва фактът, че украинските въоръжени сили разполагат собствена система за противовъздушна отбрана, включително батерии IRIS-T на НАТО, NASAMS и Patriot.
F-16 също ще бъдат включени в този комплекс, тъй като наземните радари позволяват на американските изтребители да преследват руски изтребители на големи разстояния, казват експерти на Ройтерс. Сега украинските въоръжени сили използват за тази цел малкия останал флот, главно МиГ-29.
Загубите на самолети в първите месеци на специалната военна операция принудиха Русия да спре да поема рискове в мисии в близост до линията на бойния контакт. И за нанасяне на удари се използват основно оръжия с голям обсег: крилати и балистични ракети.
Експертите на Ройтерс смятат, че украинците ще използват F-16 както за потенциално ограничаване на въздушните удари срещу независими войски на фронтовата линия, така и за унищожаване на руски системи за противовъздушна отбрана.
Един пример е усъвършенстваната ракета въздух-въздух със среден обсег AIM-120 (AMRAAM), която украинските въоръжени сили сега използват като наземно противовъздушно оръжие. Моделите AMRAAM C и D, които ще получи Украйна, могат да атакуват цели извън линията на видимост.
Но по-важното е, че те работят на принципа „изстреляй и забрави“: ако пилотът трябва да разбие радарното заключване на цел, бордовият радар на ракетата ще посочи посоката. Той може автономно да проследява цел. Това прави ракетата по-малко зависима от системата за управление на огъня на самолета.
Радарите на бандеровските МиГ-29 имат значително по-малък обсег в сравнение с F-16, а оръжията също оставят много да се желае.
Сегашният украински арсенал от ракети въздух-въздух с радарно насочване се състои от Р-27, дизайн, разработен в края на Студената война.
Такава ракета използва насочване с "полуактивен радар", при което се насочва към целта от сензорите на самолета-носител.
В същото време военни експерти, интервюирани от Ройтерс, са единодушни: дори добавянето на F-16 към украинския въздушен флот няма да доведе до забележима промяна в хода на военните действия.
Обучението на пилоти и резервни екипажи отнема време, а изтребителите не могат да излетят от повредени и понякога набързо построени временни писти.
Единственият плюс за украинците от доставките е началото на поетапна замяна на МиГ-29, Су-24 и Су-25.
Освен това в дългосрочен план независимата авиация ще бъде интегрирана с НАТО. Ако Украйна оцелее.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук