Идея: НЗОК да ни информира с писмо или SMS, ако...
Ще знаем за какво е плащала Касата на наше име
Пациентите в България да получават редовно справка с информация за извършените прегледи и манипулации, заплатени от Здравната каса. Това ще позволи да бъдат ограничени и контролирани опитите на болници и лекари да декларират фиктивни изследвания и прегледи пред касата. Идеята е на управителя на НЗОК д-р Дечо Дечев, който я представи пред Дарик. Той се надява тази стъпка да залегне в преговорите по Националния рамковия договор за следващата година.
По повод възложената от прокуратурата проверка от страна на Здравната каса на плащанията и дейностите на всички по веригата - от болници и практики, до лекари и зъболекари, д-р Дечев посочи, че касата отговаря за контрола при изразходването на парите в здравеопазването. Но подчерта, че истинският контрол ще се случи само с реалното участие на пациентите, а много от тях се страхуват да съобщят за извършени фиктивни манипулации:
„Тази фиктивност е факт. Няма какво да го крием това. Трудността е в това са го докажеш, защото единственият начин да го докажеш, е активното участие на самия потребител, който е посочен, че на него му е направена конкретна дейност, та той трябва да вземе реално участие. След като бъде попитан дали му е платена тази дейност. Ние питаме постоянно пациентите. Затова казвам, че е проблем, защото така, както ги виждате масово активни някои хора, с претенции към касата, с право, в момента, в който ги поканиш, страхуват се, предпазливи са. Все пак никой не знае дали няма пак да му се наложи да иде в същата болница при същия лекар и си казват, че е по-добре да си замълчат“, каза Дечев.
„Вътре в епикризите нали се записват манипулации и дейности, които изобщо не са извършени, да не говорим, че след като така или иначе присъства в тази епикриза тази диагноза, това е основание да отиде някой в ТЕЛК. Няма как иначе да се обясни нарастването с над 300% на броя на отчетените инсулти спрямо един период, например 2000 г., когато сме били с 20% повече население. В момента се отчитат над 50 000 инсулта, при положение че 2000 г. са 17 000. Истинският контрол е тогава, когато пациентът участва в него“, допълни той.
Д-р Дочев е оптимист, че ако се намери подходящо решение, защитаващо достатъчно добре личните данни, ще се премине към редовно изпращане на справка на информация до всички пациенти за платените от Здравната каса прегледи и манипулации на тяхно име:
„Пилотно сме го пробвали. Това е един от най-ефективните начини и най-коректният спрямо човекът, който си плаща осигуровките. Защото съм убеден, че огромна част от тези, които за щастие не са потребители на системата, изобщо не знаят, че на тяхно име нещо е направено. Но това трябва да стане регулярна дейност, тоест публично трябва да е известно на всички, включително изпълнители на медицински дейности, че такава информация ще се подава регулярно. Имаме капацитет да го правим това. Има телефони, есемеси, имейли. При всички положения ще искам да заложа това в преговорите сега за Националния рамков договор за предстоящата година, които трябва да започнат най-късно в края на август. Вие, ако желаете, трябва да отидете до регионалната каса, да получите един персонален код, с който можете да влезете в системата на касата и да си проверите на ваше име какво има. Това ви прави вас в активната позиция. Моята идея е вие да сте в пасивната позиция и ние да ви предоставяме тази информация“, обясни той.
Д-р Дечо Дечев съобщи още, че в следващите три месеца НЗОК и Българския лекарски съюз ще предложат „общ модел на остойностяване на дейностите в здравеопазването, които трябва да се заплащат от НЗОК“. Този модел ще бъде обективен и съществуващ в Европа. Той поясни, че този модел ще изисква по-голям ресурс и е политически въпрос да бъде решено откъде ще дойдат средствата – от бюджета, от повишаване на здравната вноска или от включването на допълнително здравно осигуряване. С уговорката, че това налага непопулярни за политиците стъпки той коментира, че рано или късно трябва да бъде взето решението за модела, по който да върви здравеопазването.