Как можем да си повикаме въздушната линейка да ни спаси
Сами не можете да си поръчате хеликоптера, решението се взима от специален координационен център
Близките на пациент не могат да повикат въздушна линейка. Решението за изпращането на хеликоптер се взима от координационната централа, след подаването на сигнал от център за спешна медицинска помощ в цялата страна.
Това разкри Георги Деянов, директор на Центъра за спешна медицинска помощ по въздух.
Когато има нужда от първичен транспорт – взимане на пострадал от мястото на инцидента, от координационната централа подават координатите към въздушния оператор и оттам преценяват къде точно би могъл да кацне хеликоптерът, обясни Деянов.
Ако хеликоптерът не може да кацне близо до мястото на инцидента, ние уведомяваме центъра за спешна медицинска помощ, откъдето трябва да се изпрати линейка, а с нея да се транспортира пациентът до хеликоптера, допълни Деянов.
По-рано от Сандански с хеликоптер до София беше транспортирана пациентка, която има множество фрактури.
По думите на Деянов транспортирането ѝ до София се налага заради счупванията и кървене в малкия таз, което не може да бъде овладяно в болницата в Сандански, където тя е била хоспитализирана.
Пострадалата беше транспортирана с хеликоптера до вертолетната площадка на болница „Св. Екатерина“, а след това беше хоспитализирана в болница „Пирогов“.
Всяка следваща мисия ще преминава все по-гладко, убеден е Деянов. По думите му около 10-15 минути са необходими от подаването на сигнала до излитането на хеликоптера.
Към момента са обучени шест медицински екипа.