Учени, и то от Калифорния, са изследвали един от методите за манипулация, използвани в големите холивудски продукции. За целта създателите на филми се домогвали до човешки инстинкти, утвърдили се през милионите години еволюция, за да ни пазят от опасности като реагираме адекватно на тревожни и бедствени гласови предупреждения.

Еволюционните биолози от Университета на Калифорния в Лос Анджелис изследвали 102-та най-популярни филми от западното кино. Класацията е на базата на гласувания в интернет.

24 от филмите били приключенски, 35 - психодрами, филмите на ужасите били представени с 24 продукции, 19 ленти раказвали военни истории.

Учените подбирали ключова сцена от всеки филм и я разфасовали по отношение на звукови ефекти и съпровождащата музика. За целта звуковият фон се анализирал от компютър, който отбелязвал всички промени в честотата и силата на звука.

Оказало се, че приключенските продукции са пълни с мъжки крясъци, филмите на ужасите - с шумни писъци, но с малко музика. Военните филми разчитали на резки промени в силата на звука, докато сърцераздирателният жанр наблягал на нискочестотен звук, по-малко резки промени в силата и повечко музика.

Резултатите предполагат, че кинотворците манипулират звука, за да създават нелинейни аналогии, предназначени да манипулират емоционалните реакции на публиката, твърди екипът на д-р Дениъл Блумстийн в статията си, публикувана в Biology Letters.

"Нелинейната вокализация" при гръбначните - това са писъци, крясъци и викове, като плача на бебето или предупреждения за опасност. Те обикновено са внезапни, по-силни и с по-остър тембър от фоновия шум. Целта им е да привличат вниманието на останалата част от съответното стадо, ято или отряд към дадена опасност. Или реклама, на по-късен етап от еволюцията.