Русия и Иран копаят канал, конкурент на Босфора и Дарданелите
700-километровото съоръжение може да е готово през 2020 г.
Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество, пише руското издание.
Осъществен, проектът би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.
Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал, продължава Росбалт.
С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.
Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.
Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".
Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите. Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".
"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".
Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".
Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".
Последвайте ни
не си играйте,ако Земята го искаше това, щеше да си го направи за един следобед
Западът изостава, Изтокът укрепва.
Една скоростна ЖП двойна линия ще има горе долу същия ефект.Сигурен съм,че руснаците няма да се навият
Споко,комсомолци и зекове,ще се намерят за копане.Нашите путиблизци и те,ще организират бригади.
Браво на перси и славяни.Българите са персийско племе, отделило се на север/северозапад от основните персийски племена. Дълго време са живяли в добросъседство със славяните и връзките наистина са хилядолетни. Както се вижда - кръвта вода не става - всичко си е по старому.
Ако това чудо стане Западна Еропа моментално става задния двор на БРИКС а Турция една бедна не значиделна държава!!!
До коментар [#5] от Историк Съветските учени,ни считат за тюрки.Вие срещу генералната линия на партията и държавата(руката) сте ?
До коментар [#8] от melezi съветските, но не руските
Русия вече 3-та година строи мост за да свърже нейната територия с тази на Крим.Моста с малки прекъсвания по островите ще е около 10 километра.Впрегнат е целия ресурс на държавата ,очаква се пускане 2018 година.Та във връзка с тази новина ,ако се започне подобно строителство ,това ще отнеме по най-оптимистични прогнози 25 години.
Ще, ще Някой нещо е сънувал. Питам как се преодолява плато над 1500м височина каквато етериторичта на Иран и две планински вериги
"Гладна кокошка просо сънува"
Древните азиатски цивилизации започват нов свой разцвет. Западът не може да не се съобразява с това.
да беше Тато жив, сега щяхме да строим моста Варна-Севастопол
До коментар [#14] от Ееех Стига ни това, че позволихме на САЩ да ни окупират и колонизират. Не можем да ги изгоним сега.
До коментар [#8] от melezi Петар Петров ,тебе и за абориген не те броят а ти за мелез се напъваш !
До коментар [#10] от kolo
До коментар [#10] от kolo Ако се започне строителство по този проект за десетки милиарди ще има опашка от желаещи да получат правото да го реализират. В такива случаи се наемат големи фирми с опит. Китайски , японски, западно-европейски и др. са готови да докажат какво могат - всичко е въпрос на интереси и пари.
До коментар [#11] от oman Завтра-будизъм!!!!!
До коментар [#6] от КУРТИ Такованка на газоти бе неграмотин.................
Каналът ще бъде подземен бе уйовци. Не берете дерт за технологиите. Руснаците я имат. А гениалните умозаключения на най-просветеният блицаджийски форумец, дето си къса гъза да плюе срещу всичко руско, подписващ се Петър Петров са за уталожване на собствена му ненавист към Русия. Вероятно баба му е била изнасилена от руско кепе преди 70 години и до ден днешен това му тежи на честта.
До коментар [#21] от жалка работа Така като чета,маи и на баба ти е влизал Альоша без ботуши и автомат във УМОПОМРАЧИТЕЛНАТА пещера та е излазъл такъв РОДОЛЮБЕЦ–ПУТКОБЛИЗЕЦ,които е на първо място във БЛИЦ по РАЗТЪРСВАЩИ коментари та чак да ни разплачат от умиление. или и ти си ниско тарифна компания на която ВСЕ И ПАДАТ САМАЛЬОТИТЕ като СУШКИТЕ или си НИСКОИНТЕЛИГЕНТЕН ХЕИТЪР ТИПИЧЕН СЕЛЯНДУР–КОМУНИСТ.
Претоплена манджа. Инфо от преди 2 месеца. БЛИТЦ се повтаря.
Русия е майстор в строителството на канали паметници/Волга-Дон и не знам си още какви,много са/Освен да прекара годишно един два малки военни кораба не знам защо им е Но все пак не съм злобар и мога да кажа на руския народ Да Вие е честит
Майтап ли си правите?
Беломорието става отново Българско след което се копае Бургас Дедеагач. По евтино, ще е!
До коментар [#3] от treti amerikanski pol В случая иранците са тези, които няма да се навият, въпреки огромните мераци на пияните ватници!
Ама и руснаците хубав приятел са си намерили в лицето на Иран...Ама така ще е като никой не ги ще. А що се отнася до мега проекта ,това е една невъзможна мечта , блясък в очите на малоумни хора.
"Иран наш!"- вместо да копаят, по евтино е да го присъединят!
Тоя канал е интересен за Русия, но е много по-важен за Азербайджан и Средна Азия. Най-вероятно ще е сравнително тесен и супертанкери няма да вървят по него, но определено ще е голяма стъпка напред за Средна Азия.
РАШКИТЕ НАЛИ АСФАЛТИРАХА ПЪТИЩАТА И ПОСТРОИХА МАГИСТРАЛИТЕ И ПАТОЦИТЕ СЕГА ОСТАНА С ИРАН КАНАЛ ДА СТРОЯТ!
Ще стане,ще стане.Чичко Сталин как построи БЕЛОМОР КАНАЛ за по малко от две години !!!Триста хиляди "доброволци",предимно комунисти и работата стана.Е,100 000 от тях дадоха фира,ама сега спокойно по една гемия минава по него на ден.
До коментар [#11] от oman Канала ще минава през източен Иран и ще се използва и за напояване на пустинните райони.Ще е с дължина 1600 км. Ще се строят и летища и ще излиза на югоизток от Ормузкия проток при Чабахар.
До коментар [#11] от oman Новата голяма и несбъдната безаналогова мечта на Алкашия. Дали е възможно да направят поне един руснак щастлив?
До коментар [#15] от баба яга Ние и руснаците не можем да изгоним от 1878г. Дойдоха и не им се връща в кочината.
До коментар [#21] от жалка работа И защо те кефи, че руснаците са убивали, насилвали и мародерствали из България бе, мангал?
МАЛИИИ, ЩО ПРОСТОТИЯ БЕЗМЕРНА СЕ ИЗЛЯ ТУК. АМИ ПРОСТ НАРОД, СЛАБА ДЪЛЖАВА. А ТОА МНОГО ПРОСТ НАРОДЕЦ. КВА ДА МУ Е ДЪРЖАВАТА?
се заяде с Русия и ще фалира тотално
ще ебат майката на изродите убийци турци
До коментар [#10] от kolo Пич, моста е дълъг 19 км. и е построен на половина.До следвашата година ще е готова часта за автомобили, а една година след това и железопътното платно.Никакви 3 години,строят го от миналата година.И няма такъв филм "опитват се".Путин е наредил,проеката е направен и се наблюдава непрекъснато.Даже на скоро ги насмете за забавяне на морската част.Вече всичко върви по график.Укрите газ пикаят и пускат зелена пяна от гъза, но нищо не могат да направят.Охраняват го корабите на черноморския флот и при опит за съботаж от страна на укрите ,ще бъдат унищожени на момента.Предвижда се и строеж на 2-3 газови ТЕЦа в Крин и довършване на изоставената АЕЦ на полуострова.След това Крим ще има енергийни мощности 2 пъти надхвърлящи собствените им потребности.Може да подава ток в Русия.А укрите да го духат.
До коментар [#33] от top agent Кажи че си правиш майтап,за да се посмея Вярно е руснаците са царе в напояване на пустините,но все нещо не се получава Интересно защо?
До коментар [#30] от Чехльо от Аспен А бе пич във Москва разпиляха ЦЯЛ ТИР със СТРАПОНИ иди и си събери колкото искаш и не се оплакваи,че не са ти се обадили. Хаиде вакзал и Масква и чемадан ПОНЯЛ.??????
Нема как да стане! Едните са цигане,другите бедни и дрипави пиеници.Ни пари и мат,ни акъл за такава ми ти дупка.Да си кротуват и да не си мерят шишетата с големите.
До коментар [#40] от SDD Това пак ли от кошницата с небивалици го извади? Гиди плъх недоносен.
До коментар [#41] от simonm Това е секретен проект от 2012 г. Хората и фирмата които работеха попаднаха към санкциите на сащ.Напояването е задължително защото пустинните полета ще се увеличават към плодородната почва.Около 1 милион работни места ще се открият а канала ще минава през няколко своб.иконом.зони!
До коментар [#18] от kiki А Пари????????? Май денег нет дагоеба!!!!!!!
До коментар [#40] от SDD Здравей, сигурно си разбрал че единия колец /пилон/падна-нали знаеш извън земни,древна цивилизация,турски кораб го блъснал -приказката за космоса и достойнството на мъжа Може да го построят но някой друг-под сурдинка .испанците Така че го карай по спокойно