Организацията Campaign for Accountability публикува доклад, от който става ясно, че интернет-гигантът Google е много по- тясно свързан с американското правителство, отколкото човек може да си представи, съобщава RT, цитиран от "Руски дневник". Специалистите установили, че корпорацията се опитва да разшири влянието си в ЕС като си разменя служители с европейските правителства.
Google и САЩ

При внимателен прочит на книгата за посещения в Белия дом се набива на очи необикновената честота на визитите на служители на Google в администрацията на президента на САЩ, се казва в доклада на организацията Campaign for Accountability.

За периода на управление на Барак Обама от 2009 до 2015 г. работещи в корпорацията, включително и високопоставени ръководители, са посетили Белия дом над 420 пъти. При това голяма част от срещите на топ-мениджърите с ключови чиновници от администрацията са се провеждали при закрити врата. Самият Обама се е срещал лично с ръководството на компанията поне 21 пъти.Както гласи докладът, озаглавен Google Transparency Project, при разговорите на американските управляващи с представителите на гиганта от Силиконовата долина са били засегнати широк кръг от теми – от правата върху интелектуалната собственост, енергетиката и цифровите медии, до външната политика и националната сигурност.

По мнението на експертите от Campaign for Accountability, безпрепятственият достъп на Google до Белия дом поставя под съмнение обявеното от Обама намерение да ограничи влиянието на лобистите в САЩ.

RT припомня изказване от 2010 г. на самия председател на съвета на директорите на Google Ерик Шмидт, който бил шокиран от това до каква степен лобистите виляят върху политиката на Вашингтон. „Средният американец дори не си представя колко закони са написани от лобистите”, заяви тогава той.  

В доклада се подчертава още, че близостта на Google с Белия дом станала видна още в първите дни след стъпването на Обама на президентския пост, но в следващите осем години отношенията им станали много по-тесни, „отколкото някой може да си представи, обхващайки огромно количество сфери на държавната дейност”.  

„В много отношения тази връзка е била толкова близка, че често е трудно да се определи къде свършва американското правителство и откъде започва Google”, се казва в доклада на Campaign for Accountability.


Google и ЕС

Освен връзките на корпорацията с американските власти, анализът на Campaign for Accountability разкрива, че служители на Google нерядко са били наемани на работа в европейски правителства и обратното.

Така например за последните 10 години поне 15 служители на компанията са преминали на работа в правителства на страни от ЕС. За същото това време най-малко 65 европейски чиновници са били наети на работа в Google.Според експертите по този начин корпорацията се е опитвала да разшири влиянието си в региона. Защото, пише в доклада, ако интернет-гигантът е успявал да заобиколи практически всички правови и нормативни пречки в САЩ, то в Европа все още се е сблъсквал с трудности.

Така например Еврокомисията обвини Google в злоупотреба с доминиращо положение сред интернет-търсачките и на пазара на операционни системи за смартфони.

В доклада се посочва, че Google започва рязко да си разменя служители с властите в ЕС през 2011 г., след като Еврокомисията инициира първото разследване срещу компанията за нарушаване на антимонополното законодателство.


Google и Джулиан Асанж

Само преди ден основателят на WikiLeaks Джулиан Асанж обвини Google, че работи съвместно с Белия дом за утвърждаване на идеята за американското превъзходство, както и че подкрепя активно предизборната кампания на Хилари Клинтън. Това стана по време на медиен форим в Москва, посветен на новия тип журналистика.  

„Google е плътно интегриран с Вашингтон – както на ниво бизнес, така и на персонално ниво… Google, чието влияние върху каналите за разпространение расте, продължава да налага идеята за американското превъзходство“, заяви Асанж, отбелязвайки, че корпорацията се е превърнала в „обикновено оръжие на САЩ“ на световната сцена.

„Google е директно ангажиран с кампанията на Хилари Клинтън. Услуга за услуга“, поясни основателят на WikiLeaks. По думите му компанията също ползва Държавния департамент за свои цели. Той предупреди, че Google „неизбежно оказва влияние върху аудиторията“. И припомни как заглавната страница на търсачката е била използвана за пропагандиране на тезата на държавния секретар Джон Кери за необходимостта от започване на бомбардировки срещу Сирия през 2013 г.