Брокерите на недвижими имоти отчитат съживяване на пазара по Черноморието. Според данните се възобновява интересът към покупка на сгради ново строителство, дори и на зелено, след отлива през последните години.
В двата големи града край морето по-сериозен е ръстът в Бургас - с над 12% и едва около процент във Варна.

Повече са продажбите в курортните селища на север - в Бяла увеличението е с над 18%, Балчик с около 9 на сто. Интересен факт е, че в доскоро големите строителни площадки Несебър, Поморие и Царево, продажбите сериозно намаляват, но пък трябва да се отчете високия брой сделки. В Несебър те са над 500 за първите три месеца на тази година, съобщава bTV.

Най-често клиентите са млади работещи хора между 25 и 40 г., за които това е първи самостоятелен дом. Изискванията им са не само за качествено строителство и вложени материали, но и за добри съседи.

„Предпочитат ново строителство, обикновено предпочитат качествено строителство, имат изисквания доста, не взимат бързо решение, гледат повече предложения”, посочва брокерът на недвижими имоти Виктория Ганева.

Карина Петрова, която избира нов дом, обяснява, че най-стриктно се гледа изпълнението на строежа, дали има достатъчно пространство и много е важна е светлината, която влиза.

Клиентите вече искат дори сертификати за вложените материали - от конструкцията, през изолацията, до инсталациите и теракота.
Добромир Ганев, който е управител на агенция за недвижими имоти, допълва, че често запитванията са за съседите и това какво хора са и с какво се занимават. Особено много това важи за затворените комплекси.

Освен българите, най-активни на пазара остават руснаците, макар че спадът на покупките, според различните агенции е между 20 и 80%. Причините са санкциите срещу Русия, икономическата криза, обезценяването на рублата и забрани на руски държавни служители да купуват имоти в чужбина.

На пазара у нас продължават и лошите практики - брокери свалят цената на продаван имот, без знанието на собственика и го поставят пред свършен факт - да продаде много по-евтино.

Добромир Ганев обяснява схемата – използват се фалшиви снимки, заблуждаваща информация, заблуждаващ текст. По думите му това важи най-вече за сектора на наемите.

Друг казус е неспазване на обещанието да предложат имота на други агенции, с цел двоен хонорар.

Прогнозата за добър туристически сезон по Черноморието се очаква да повлияе позитивно на пазара на имоти, предимно на ваканционните.