От тази вечер до неделя българските фенове на високите скорости ще се насладят на дълго чаканите мигове – у нас вече са титаните от WRC (Световния рали шампионат). Мощен рев на двигатели, мирис на бензин и гуми и красиви автомобили. Това е Рали България – шоуто, което направи страната ни част от световния рали свят. Маниаците на този спорт ще имат честта да видят на живо звездите Себастиан Льоб, Даниел Сордо, Петер Солберг, Кими Райконен, Мико Хирвонен, Яри Латвала, Себастиен Ожие и други. За първи път родното състезание ще бъде част от световния календар и ще важи за борбата за титлата в края на сезона.

Стартът ще бъде даден на 9 юли (петък) в Долна Баня, а дължината на трасето е общо 1068,30 километра. Пилотите ще трябва да изминат 14 специални етапа с дължина 353,34 километра. Още с дебюта си родното Рали България поставя няколко рекорда. Льоб и компания ще изпробват най-бързата скоростна отсечка в света. Това са километрите от язовир "Батак" до Славовица, които според експерти се минават с над 110 км/ч. Освен това майсторите зад волана ще бъдат принудени да карат при средна надморска височина от 2100 метра. В етапа “Белмекен” състезателите ще се приближат само на 100 метра от най-високата скоростна отсечка в историята на WRC - легендарната “Ел Кондор” в Аржентина.

Лидер в генералното класиране след 6 старта е легендарният Себастиан Льоб (Ситроен Тотал) със 126 точки, втори е младият му сънародник Себастиан Ожие (Ситроен Джуниър), трети е Мико Хирвонен (Форд). Льоб пристига като абсолютен фаворит след спечелените шест поредни световни титли. Със стъпването си на българска земя той заяви, че иска успеха и след това да триумфира за седми пореден път в най-престижното рали състезание на шосе. С навигатор Даниел Елена той е безапелационен №1, а зад него стои големия отбор “Ситроен”. Льоб често е сравняван с легендата във Формула 1 Михаел Шумахер, но самият той казва, че Формула 1 е съвсем друга планета. Съотборникът му Даниел Сордо може да се нарече Рубенс Баричело на WRC. За четири години като втори пилот в “Ситроен” той няма нито една победа.
Основната конкуренция идва от “Форд” с пилоти Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала.

Младият Себастиен Ожие засега е на второ място в генералното класиране и експертите предричат голямо бъдеще на френския пилот. От него може да дойде и изненадата на Рали България. Големият Кими Райконен също е тук. Бившият пилот във Формула 1 и световен шампион от 2007 година вече кара във WRC. Финландецът предизвиква фурор, където и да отиде, но той по-често е свързван с успехите си от болидите във Ф1.

Легендарният Петер Солберг също ще бъде част от Рали България. Той е последният пилот, който стана световен шампион преди да започне ерата на Себастиан Льоб. Солберг спечели титлата през 2003 година, а след това Льоб грабна 6 последователни титли. Не се мина и без скандали преди Рали България. Явно финансовата криза удари и екипажите, след като се разбра, че Солберг не може да издържа частния си отбор “Петер Солберг Уърлд Рали Тим”. Норвежецът от няколко дни тества колата си, но все още не е платил такса за участие, а преди това бе напуснат от основния си навигатор Фил Милс. Така Солберг сега ще кара заедно с Крис Патерсън. Пилотът заявил, че е превел парите, а забавянето се дължи на банкови преводи.

Заради планинските условия на Рали България водещите отбори ще получат шест допълнителни меки гуми. Причината е, че екипажите се страхуват от дъжд по време на уикенда край Самоков. Обикновено на изцяло асфалтови ралита “Пирели” предоставя 34 твърди и 18 меки гуми на всеки отбор.

В Рали България ще се състезават и няколко български екипажа. Първи от родните пилоти под №16 ще потегли екипа Тодор Славов/Добромир Филипов с Рено Клио R3. Освен тях на старта ще се наредят още Крум Дончев/Петър Йорданов, Ясен Попов/Даниел Попов, Петър Гьошев/Димитър Спасов, Димитър Илиев/Янаки Янакиев и други./БЛИЦ

Програма и класиране тук


Рекорди
Най-много титли
1.Себастиян Льоб (Франция) (6) – 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009
2.Юха Канкунен (Финландия) (4) – 1986, 1987, 1991, 1993
Томи Макинен (Финландия) (4) – 1996, 1997, 1998, 1999
3.Валтер Рьорл (Германия) (2) – 1980, 1982
Мики Биасион (Италия) (2) – 1988, 1989
Карлос Сайнц (Испания) (2) – 1990, 1992
Маркус Грьонхолм (Финландия) (2) – 2000, 2002

Най-много победи
1.Себастиян Льоб (Франция) – 57
2.Маркус Грьонхолм (Финландия) – 30
3.Карлос Сайнц (Испания) – 26)
4.Колин Макрий (Шотландия) – 25
5.Томи Макинен (Финландия) – 24
6.Юха Канкунен (Финландия) – 23
7.Дидие Ориол (Франция) – 20

Най-много подиуми
1.Карлос Сайнц (Испания) – 97
2.Себастиян Льоб (Франция) – 88
3.Юха Канкунен (Финландия) – 75
4.Маркус Грьонхолм (Финландия) – 61
5.Марку Ален (Финландия) – 56

Най-много точки
1.Карлос Сайнц (Испания) – 1242 точки
2.Юха Канкунен (Финландия) – 1136
3.Себастиян Льоб (Франция) – 909
4.Марку Ален (Финландия) – 840
5.Мики Баисион (Италия) – 768

Най-много стартове
1.Карлос Сайнц (Испания) – 196
2.Юха Канкунен (Финландия) – 161
3.Петер Солберг (Норвегия) – 155
4.Дидие Ориол (Франция) – 152
5.Маркус Грьонхолм (Финландия) – 152

Най-много титли при конструкторите
1.Ланчия – 10
2.Пежо, Ситроен - 5
3.ФИАТ, Тойота, Субару, Форд – 3
4.Ауди – 2
5.Рено Алпин, Талбот, Митсубиши - 1

Най-млад победител
Яри-Мати Латвала (Финландия) – 22 години и 313 дни, Рали Швеция (2008)

Най-възрастен победител
Бьорн Валдегард (Швеция) – 46 години и 155 дни, Сафари Рали (1990)