Ген. Спасов заплете мистерия с авиокатастрофата на "Граф Игнатиево"

По думите му информацията е много оскъдна и всяка версия на този етап би била спекулация

Трябва много летене в различни видове условия. Това каза пред БНР ген. Спас Спасов, бивш военен пилот, председател на фондация "Български ВВС", член на съюз "Атлантик".

Той подчерта, че информацията за инцидента, с която разполага, е изключително оскъдна:

"Това, че се е допуснала такава грешка или каквото е, ние все още не знаем, представете си, че може да има и някакъв проблем в техниката, може да е отказал някакъв елемент от двигател или от управлението на самолета". 

Този вид самолети L-39 са с много добри качества, подчерта ген. Спасов. 

По отношение на поддръжката, той заяви, че колкото и да са стари, самолетите винаги се поддържат на високо ниво:

"Защото всеки елемент в самолета има някакъв ресурс. И когато изтича този ресурс на елементите, те се подменят. Самолетите винаги се поддържат във висока експлоатационна годност".

Кошмарен петък 13-и в авиобаза "Граф Игнатиево"

Както БЛИЦ писа, преди обед, учебният военен самолет L – 39 ZA, се разби при сложна маневра на много ниска височина. Инцидентът е станал на база "Граф Игнатиево" при подготовката на утрешните демонстрации по повод планираното авиошоу, което бе отменено.

Машината е била пилотирана от двама летци.  Няма официална информация за жертви. По непотвърдена информация са загинали двамата пилоти. те са от Авиобазата в "Долна Митрополия".

В момента се провежда разследване.

На място вече пристигна и министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Черен петък 13-и! Има загинали на Граф Игнатиево, Запрянов с извънредна заповед ВИДЕО

В момента се провежда разследване. Взети са мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за инцидента.

Пет противопожарни екипа са насочени към Трета авиационна база "Граф Игнатиево", това съобщиха за БТА от пресцентъра на Регионалната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" в Пловдив.

По-рано днес президентът Румен Радев участва в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ. За утре там беше планирано провеждането на летателен ден по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили.

Самолетът Aero L-39 Albatros,

който падна по време на тренировка на авиобаза „Граф Игнатиево“ е високопроизводителен реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република.

Използва се главно за основно и напреднало обучение на пилоти, но той също е летял на бойни мисии при лека атака.

L-39 Albatros е проектиран през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín. Извършвайки първия си полет на 4 ноември 1968 г., той става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с турбовентилаторна силова установка.

Рой е бил изнасян в редица страни по света както като тренировъчен, така и като лек щурмови самолет. От 90-те години на миналия век той става популярен и сред гражданските оператори.

До края на века повече от 2800 L-39 са обслужвали над 30 военновъздушни сили.

В края на декември 2023 година чешката компания Aero Vodochody съобщи, че Министерството на отбраната на България й е възложило още един договор за основен ремонт на учебно-бойни самолети L-39 Albatros.

Договорът дава поръчка за основен ремонт на два български самолета L-39, включително два двигателя AI-25TL, по които ще работи със стратегическия партньор - компанията LOM Praha.

От компанията напомнят, че според първия договор от ноември 2022 година първите два български L-39ZA бяха прехвърлени в Чехия за основен ремонт и модернизация още през януари 2023 г., а сега ще ги последват още два самолета.

Между 1986 и 1990 г. България придобива от Чехословакия общо 36 броя Албатрос. С течение на времето броят на флота намалява и през 2007 г. тези самолети спират да летят.

Възстановяването е извършено едва през 2013-14 г. когато в родния институт "Авионамс" бяха ремонтирани само 6 броя L-39ZA, които се използват и до днес и летят в състава на учебната ескадрила L-39 в 12-а авиобаза Долна Митрополия.

Освен L-39, на същото летище България обучава бъдещи пилоти и на бутални самолети, както и на 6 турбовитлови самолета PC-9M.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!