Горещ анализ: Защо му е на Ердоган джамията Света София
Москва смята решението на Анкара за вътрешно дело на Турция, но се надява турските власти да вземат предвид „свещената, духовна стойност“ на тази светиня
Вчера, през устата на Дмитрий Песков, Кремъл изложи позицията си относно възможното превръщане на Света София в джамия. Москва смята решението на Анкара за вътрешно дело на Турция, но се надява турските власти да вземат предвид „свещената, духовна стойност“ на тази светиня.
Това пише анализаторът Павел Шипилин, цитиран от "Поглед инфо".
Вижте останала част от коментара:
Струва ми се, че няма да вземат това под внимание. Но за да разберем причините, които подтикнаха Реджеп Тайип Ердоган да започне този процес, човек ще трябва да се задълбочи в историята. Ще споделя това, което знам от разговори с познати турколози.
През 1988 г. президентът Тургут Йозал публикува книгата „Турция в Европа“. Според неговата теория всички цивилизации, които някога са живели в Мала Азия, започвайки от хетите и завършвайки с Византийската империя, са турско културно-историческо наследство. На учениците се казва, че Аристотел и Омир са част от това наследство, предци на съвременните турци.
Спомням си, когато за първи път чух за това, изпитах леко объркване, като може би някои от вас. Те наистина ли мислят така? Това е просто нелепо!
Но е истина.
Що са турците се знае в Русия още през XIX век. Ето какво казва енциклопедичният речник на Брокхаус и Ефрон:
„Първоначалната маса на турците, които нахлуват в Мала Азия и на Балканския полуостров, в бъдещия период на своето съществуване не получават нов приток от други тюркски народи, постепенно намалява поради непрекъснати войни и е принудена да включва потурчени насила от тях етнически групи : гърци, арменци, славяни, араби, кюрди, етиопци и прочее.
Още при селджуците масата гръцки християни станаха ренегати, а при османците масовото насилствено обръщане, образуване от християнската младеж на еничарския корпус, многоженството, пълненето на харемите на турците с красавици от различни страни и раси, робството, въвело сред турците етиопски елемент, най-накрая, обичаят да се убива плода след първия син - всичко това постепенно намалява тюркския елемент и допринася за растежа на чуждите елементи ”.
Антропологично в съвременните турци действителният тюркски елемент е 2-3 процента. При жителите на Истанбул и като цяло в западната част на страната тече главно славянска и гръцка кръв, сред жителите на юга има повече гръцка и арабска, сред източните турци - арменска и кюрдска.
Тоест, съвременните турци са потомци на жителите на православната византийска (Ромейска) империя, които са преминали към исляма.
Православните византийски императори считат себе си за наследници на Цезар, Август и Диоклециан, въпреки че са били езичници. Така защо потомците на жителите на Византия, живеещи стотици години в едни и същи земи и също променили вярата си, не могат да се считат за потомци на римляните и древните гърци?
Те имат право.
Константинопол за новообърнатите мюсюлмани - гърци, сърби, българи, арменци, араби и така нататък остава древна столица, някога център на погрешната вяра - християнството. И когато той все пак е превзет, султан Мехмед II първо заръчва да се превърне Света София в джамия. И добавя „Цезар на Рим“ към титлата си, като тази добавка продължава с османските султани до 1918 г.
200-хилядният Константинопол през 1453 г., отбелязвам, е обитаван от гърци, сърби, българи, арменци, араби и др. Градът е обсаден и в крайна сметка превзет.
Според мен минаретата около хилядолетната православна църква не са подигравка с християнството, не трофей на османците, както наскоро го изтъкна един известен политолог. Това е символ на окончателната победа на исляма във Византийската империя.
Няма нищо изненадващо в убеждението на съвременните турци, че Света София през VI век е построена от техните предци. Вярно е.
Ето защо Анкара, в отговор на протестите от цял свят, казва, че превръщането на храма в джамия е вътрешно дело на Турция.
Вярвам, че Реджеп Тайип Ердоган, също като Владимир Путин, е загрижен за завръщането на Бог в светската държава. Както Ататюрк превръща мюсюлманската империя в светска република, така и Ленин превръща православната Русия в светска-съветска империя.
За гърци, сърби, българи, арменци, араби, смесени в топящия се съд на Османската империя и превръщащи се в турци, превръщането на Света София в джамия има приблизително същото символично значение, както за нас е възстановяването на Катедралата Христос Спасител.
***
Може би на някого му се струва, че оправдавам Ердоган и дори че донякъде му симпатизирам. Не, това изобщо не е така. Отнасям се към мюсюлманската Турция със същото подозрително недоверие като към католическа, макар и славянска Полша. Въпреки това, дори с бившите непримирими врагове трябва да се съгласите, че е по-добре да си сътрудничите, а не да се биете.
Като едновременно се пази барутът сух.
Но за плодотворно сътрудничество е полезно стереотипите да се захвърлят. За мен изявленията на някои дори авторитетни експерти изглеждат твърде повърхностни, че Ердоган (сред чиито предци вероятно има и българи, и гърци, а селджуци, може би изобщо не) е просто непредсказуем психопат, облизващ се на тюрбана на султана. Ако разберете какво са съвременните турци, какво ги мотивира, можете да се научите да предвиждате техните стъпки и мотиви.
За щастие, един от най-близките помощници на президента на Русия е туркологът Дмитрий Песков, който знае всичко, което е посочено по-горе. Вярвам, че Владимир Путин също е добре запознат със състоянието на нещата. Ето защо Кремъл е развил тази позиция: Москва счита превръщането на Света София за вътрешно дело на Турция, въпреки че съжалява за решението на Анкара.
Превод: В. Сергеев