Инфарктно: Ето колко секунди са имали пилотите, за да се спасят от кошмара в "Граф Игнатиево"

По думите на Красимир Каракачанов при ниска височина и катапултът не върши работа

Секунда-две. Толкова време за реакция са имали майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин при авиоинцидента в авиобаза "Граф Игнатиево" смята бившият военен министър Красимир Каракачанов, предава bTV.

„За разлика от държави като САЩ и Франция, които имат специални авиозвена, които се занимават само с въздушно шоу, нашите пилоти дават бойно дежурство, обучават курсанти и като дойде празник, ги ползваме като циркови артисти“.

„Те са изпълнявали сложно упражнение – лупинги. Това са опитни пилоти. Майор Димитров е човек с над 1800 часа във въздуха. Когато ти си опитен пилот, смяташ, че познаваш машината. Понякога си позволяваш да рискуваш. Понякога тези рискове водят до трагични инциденти“, посочи Каракачанов.

Той призна, че летателните часове, които са нужни на един пилот да стане опитен, са недостатъчни.

"Една от версиите за авиокатастрофата на „Граф Игнатиево“ е техническа неизправност, а другата летене на самолета при много ниска височина, при което една секунда е фатална", коментира Каракачанов.

„Представете си един самолет да лети на 250 м със скорост 500 км/ч - това буквално са секунда-две, преди той да се забие. Една леко разсейване или някаква лека повреда на самолета може да причини инцидент като този", каза още той.

По думите му при ниска височина и катапултът не върши работа, тъй като в този миг пилотът няма време да реагира.

Хронология на инцидента

БЛИЦ припомня, че инцидентът стана на петък 13- в 12:30 ч. Двамата летци са изпълнявали маневра, която са владеели до съвършенство. Те са извършвали генерална репетиция за празника, който бе насрочен за събота.

Вместо това обаче министърът на отбраната Атанас Запрянов официално обяви ден на траур за военните заради голямата загуба.

Прекият ръководител на двамата загинали летци бе попитан дали възнамерява да подаде оставката си по време на извънреден брифинг от базата:

„Загубих един от най-добрите си приятели, мислите ли, че съм малко наказан с това, което се е случило. Какво очаквате от мен, завърши той на въпрос дали мисли да подаде оставка."

Фатален петък 13-и на авиобаза "Граф Игнатиево"

Както БЛИЦ писа, преди обед, учебният военен самолет L – 39 ZA, се разби при сложна маневра на много ниска височина. Инцидентът е станал на база "Граф Игнатиево" при подготовката на утрешните демонстрации по повод планираното авиошоу, което бе отменено.

Машината е била пилотирана от двама летци.  Няма официална информация за жертви. По непотвърдена информация са загинали двамата пилоти. те са от Авиобазата в "Долна Митрополия".

В момента се провежда разследване.

На място вече пристигна и министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Черен петък 13-и! Има загинали на Граф Игнатиево, Запрянов с извънредна заповед ВИДЕО

В момента се провежда разследване. Взети са мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за инцидента.

Пет противопожарни екипа са насочени към Трета авиационна база "Граф Игнатиево", това съобщиха за БТА от пресцентъра на Регионалната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" в Пловдив.

По-рано днес президентът Румен Радев участва в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ. За утре там беше планирано провеждането на летателен ден по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили.

Самолетът Aero L-39 Albatros,

който падна по време на тренировка на авиобаза „Граф Игнатиево“ е високопроизводителен реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република.

Използва се главно за основно и напреднало обучение на пилоти, но той също е летял на бойни мисии при лека атака.

L-39 Albatros е проектиран през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín. Извършвайки първия си полет на 4 ноември 1968 г., той става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с турбовентилаторна силова установка.

Рой е бил изнасян в редица страни по света както като тренировъчен, така и като лек щурмови самолет. От 90-те години на миналия век той става популярен и сред гражданските оператори.

До края на века повече от 2800 L-39 са обслужвали над 30 военновъздушни сили.

В края на декември 2023 година чешката компания Aero Vodochody съобщи, че Министерството на отбраната на България й е възложило още един договор за основен ремонт на учебно-бойни самолети L-39 Albatros.

Договорът дава поръчка за основен ремонт на два български самолета L-39, включително два двигателя AI-25TL, по които ще работи със стратегическия партньор - компанията LOM Praha.

От компанията напомнят, че според първия договор от ноември 2022 година първите два български L-39ZA бяха прехвърлени в Чехия за основен ремонт и модернизация още през януари 2023 г., а сега ще ги последват още два самолета.

Между 1986 и 1990 г. България придобива от Чехословакия общо 36 броя Албатрос. С течение на времето броят на флота намалява и през 2007 г. тези самолети спират да летят.

Възстановяването е извършено едва през 2013-14 г. когато в родния институт "Авионамс" бяха ремонтирани само 6 броя L-39ZA, които се използват и до днес и летят в състава на учебната ескадрила L-39 в 12-а авиобаза Долна Митрополия.

Освен L-39, на същото летище България обучава бъдещи пилоти и на бутални самолети, както и на 6 турбовитлови самолета PC-9M.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!