Нова сага около смъртоносната катастрофа с Лютви Местан
Има несъответствия между инфраструктурата и изискванията в района на инцидента, твърдят от ИПБ
Днес експерти на Института по пътна безопасност (ИПБ) анализират пътния участък, на който стана катастрофата с участието на Лютви Местан. Това каза в предаването „Лице в лице” по bTV Богдан Милчев от Института.
АПИ разби версията на ИПБ, че кръстовището, а не Местан е виновен за катастрофата
„От това, което се вижда на първо четене – има несъответствия между инфраструктурата и нормативните изисквания – височината на пътните знаци не отговаря на нормативните изисквания. Островчето в самото кръстовище трябва да бъде повдигнато съгласно нормативните изисквания и да бъде с бордюр, а то с маркирана боя, не запазва водачите. В участъка няма ограничение на скоростта в района на кръстовището. Почти навсякъде в нашата пътнотранспортна мрежа имаме ограничения, когато наближаваме кръстовища. В този участък няма. Има още неща, които са като несъответствия. Нашите експерти ще изготвят доклада и ще го сведем до знанието на всички”, каза той.
„Това не се прави, за да се уязви някой, а да се коригира транспортната система и да бъде приведена в безопасност“, допълни той.
„От всяка катастрофа трябва да взимаме поука. Институтът за пътна безопасност изследва пътната среда след всяко по-тежко пътнотранспортно произшествие, което предизвиква обществено внимание. Такова изследване на пътната среда при тежки ПТП-та е европейска практика. То се прави, за да видим възможно ли е да променим пътната среда, така че хората, когато допускат грешки, да не загиват“, каза още експертът.
По думите му, изследването на самата транспортна среда в района е задължително.
„Ние във всяко едно кръстовище имаме системен проблем и той се повтаря. Затова трябва да го коригираме. В България нямаме такава институция, която да изследва пътно-транспортната система, когато стават тежки произшествия. Правят се т.нар. одити по пътна безопасност, влиза цял екип, който прави такова изследване. За първи път Институтът по пътна безопасност започна да прави нещо подобно, но ние сме доброволци, не разполагаме с ресурса и техниката, с която разполагат нашите европейски колеги. Надяваме се, че държавната агенция по пътна безопасност, която беше създадена наскоро, ще създаде такова звено и след всяка тежка катастрофа като последна инстанция. В момента АПИ казва – всичко отговаря на изискванията, проектът е съгласуван с КАТ“, сподели още той.
„Но въпросът е КАТ дали има такива експерти, които да съгласуват тези проекти. В КАТ работят ли инженери, одитори по пътна безопасност, работят ли проектанти – не. Затова ние считаме, че са необходими и законодателни промени. Не може КАТ да съгласува проектите за безопасност при положение, че единствената компетенция на КАТ е да контролира движението и дали се спазват законите. Те нямат тези експерти“, категоричен е Богдан Милчев.