Едно име се дискутира постоянно в световната преса - името на Джудит Бътлър. Тя е известна като идеолог на джендър теорията, философ, писател и... жена, която претендира да е противоположна на биологичния си пол.

Бътлър се появява на различни симпозиуми, дори я награждават. Излязоха няколко документални филма с нея, в които тя "играе"... себе си, пише impressio.dir.bg.

Влиянието й в света става все по-голямо, и въпреки подигравките, че се е "изгубила" в собствения си "превод", джендър теорията й застрашително набира последователи.

Коя е Джудит Бътлър, и с какво е толкова любопитна за съвременния интелектуален елит? Защо много интелектуалци смятат, че идеологията й е подривна и че от нея се възползват властовите елити в света? Представлява ли книгата й "Gender Trouble - Feminism and the Subversion of Identity" "глобална опасност"?


Джудит Бътлър /Снимка: imdb

Джудит Бътлър /Judith Butlerе/ родена през 1956 г., в еврейско семейство с унгарско-руски произход. Израства в Щатите и се образова там, като през 1984 г. става доктор в Йейлският университет.

Дисертацията, с която защитава докторантурата си е "Желанието при Хегел". Още в тази нейна работа прозира интересът й към половете.

За кратко време Бътлър записва нови постижения в професионалната си биография - става професор по реторика в Университета Бъркли и завежда катедра по философия "Хана Аренд" в European Graduate School в Швейцария.

Интелигентността й няма как да бъде подценявана. Ето защо критиците й считат, че докато мисленето й може да провокирано от нейната полова различност, то кариерата й се гради на задкулисни политически лобита.

Книгата й "Gender Trouble - Feminism and the Subversion of Identity", публикувана през 1991 г., обиколи света и продължава да създава много главоблъсканици на философи, политици, социолози и общественици.

По една проста причина - книгата се превърна в знаме на джендър идеологията. По нея никнат като гъби документални филми, с участието на Бътлър. 

През 1998 г. списание "Философия и литература" ѝ дава награда за "лошо писане", като отбелязва "най-жалките пасажи, открити в научни книги или статии".

Изречението, с което тя печели този "приз", е публикувано в статия озаглавена "Further Reflections on the Conversations of Our Time" в научното списание "Диакритика". То е дълго 4 реда и е изградено от 62 думи!

Редакторът - Денис Дътън казва: "Да се опитате да разберете какво има предвид, е като да си загубите времето и да изтървете смисъла".

Джудит Бътлър е предизвикателна не само с писането си. Тя е еврейка, и в същото време - яростен противник на държавата Израел. В продължение на дълги години подкрепя движения като Хамас и Хизбула, като ги характеризира като "социални" и "част от световната левица".


Джудит Бътлър /Снимка: imdb

Що се отнася до теорията й за пола, според мнозина, понятието джендър (родов пол), е въведено от нея с цел да "деконструира" половата полярност, възприета традиционно в обществата, откакто свят светува.

Много идеолози на тази философия я легализират като Zeitgeist - Духа на времето, и по този начин оправдават появата й с бързо променящата се съвременна действителност, но противниците на джендър идеологията не смятат така. Те считат, че в основата на теорията стои един мимикриращ и подривен феминизъм, който може да има фатални последствия за обществата.

"Джендър идеологията не е феминизъм, но феминизмът е крачка към нея", пише Макс Хоркхаймер. "В мига, в който човекът изолира от себе си съзнанието за самия себе си като някаква природа, стават невалидни всичките цели, заради които той живее", продължава той.

Според много политолози, коварството на джендър идеологията, се състои в нейното мнимо приобщаване към идеята за равнопоставеност на половете, чрез което настъпателно и много агресивно прокарва нови идеи.

"Защото отзад се крие много повече от това", отбелязва един от критиците на Бътлър.

Какво е то?

Дали зад идеята за равенство не стои някаква скрита политическа стратегия?, е основният въпрос, върху който разсъждават съвременните философи и политолози.

"Защото никога преди, казват те, елитите на властта не са дръзвали да променят вековните схващания на човека за половата идентичност на мъжа и жената". А днес това е една от главните теми на глобалния свят.

Та нима днешните еманципирани жени в цивилизования свят имат нужда от повече права от тези, които имат?, продължават да разсъждават философите, и привеждат следните факти: Жените учат, участват в избори, упражняват професии, заемат обществени и властови длъжности, имат свободата да избират партньора си, както и начина си на живот.

В продължение на повече от 150 години жените се борят, за да извоюват тези права, но днес ги имат. Тогава какво още им трябва, как възникват теории като тази на Джудит Бътлър? - За какво се борят? За още повече равноправие? - Не, няма резон!, смятат неокласиците на философията.

Критиците на радикалния феминизъм са убедени, че неговите представителки са постигнали толкова голяма победа, че дори са "унижили мъжа", като отричат брака, семейството и дори естествената функция на жената да ражда деца.

"Прекалено големите права на жените, всъщност целят пълна дерегулация на сексуалността", смятат мъжете-философи.

Обвиняват Бътлър, че тя експонира своята "обратност" в цел да бъде "преобразувано" обществото. И че за да наложи това, е хвърлила ръкавица на света с думата gender.

Факт е, че именно Бътлър направи истинска революция с тази дума, която набързо измести старата - sex.

А всъщност, и двете означават едно и също - пол. Но защо "новата" дума - gender - така изплаши света? В какво се състои нейната толкова силна "потентност", че зад нея бе заподозряна тотална опасност за цивилизацията?


Джудит Бътлър /Снимка: imdb

Спорът се превърна в толкова мащабен, че дори филолози се намесиха в него. Те отбелязаха, че в немския език думата "gender" има чисто граматическо значение и означава едновременно и трите пола - мъжки, женски и среден.

"Личността не трябва да е задължително един от тях, за да бъде употребена думата "джендър", произнесоха се лингвистите. Философите, обаче, ги контрираха с по-различен ракурс от този за формалното значение на "думата":

"Бътлър въвежда не граматически, а по-скоро социален пол, който претендира да е независим от биологичния пол на човека".

Според един политолог, прави впечатление, че последователките на джендърството, бързо градят кариера чрез университети и международни организации.

"Това се превръща в причина за подозрението, че движението си има силни лобита в света, които работят под прикритието на културологични прояви", отбелязва той.

Целта била джендър идеологията да се наложи като стратегия за обезличаване на половете. Някои окачествяват това като "заговор с подривна цел".

Срещу Бътлър скочиха и църковниците - някои дори я нарекоха "безполовият Антихрист". Според тях "идеологията й се прицелва в най-съкровеното за вярата - въпросът Кой е човекът?" Църквата припомня, че идеологиите на сексуалната революция отричат Бог, а без Бог човек деградира морално.

"Това, че ще се стигне до отрицание на полярната полова идентичност на мъжа и жената, би изненадало всеки човек на тази земя, живял преди Джудит Бътлър", подигравателно се произнася един богослов.

Истината е, обаче, че дори църквата се чувства застрашена от новата идеология.

"Джудит Бътлър изправи света пред една криза на съзнанието. В книгата си тя руши "фундаментални норми на човешко поведение, които само допреди няколко десетилетия бяха валидни за всички. Приетото тогава за добро, днес се приема за лошо", отбелязва авторът на статията.

Историци пък припомнят текст от Всеобщата декларация за правата на човека, в която се казва:

"Семейството е естествена и основна клетка на обществото и има право на закрила от обществото и от държавата." (чл. 16), а семейство, уточняват те, възниква от брака между мъж и жена.

"Ако се откажем от моногамията като нравствен ориентир, семейството ще се разпадне!", алармират и обществени организации.

Всички критици на Бътлър се обединяват около една обща теза: че наглед невинната идеология за свобода на избора на пол, руши водещи ценностни представи, обичаи и закони на нашата цивилизация, които от хилядолетия са утвърдили една общоприета морална норма в житейската практика.

Демографската криза на планетата - катастрофално спадащата раждаемост, също налива "масло в огъня" на дебата.

"Една политика, ориентирана към общественото благо, трябва да отдаде приоритет на подкрепата на семейството в социалната политика. А в нейните основи е заложена сексуалната норма - тя е нейният ценностен фундамент", отбелязват в декларация видни общественици.

За по-голямата част от света теорията на Бътлър е "посегателство срещу най-интимната морална структура на човека".

Крайните й противници вещаят истински апокалипсис от евентуалното масово възприемане на нейната идеология: разпад на семейството, свободен избор на младите да не учат и да не се образоват, психически смущения, разклащане на вярата, лишаване на науката от фундаменталното й съдържание, и пр.

"Всичко това може да предизвика драматична промяна на обществата!",критикува Бътлър дори пламенна феминистка, която обаче се дистанцира от джендър идеологията.

Къде е опасността, щом имаме свободен избор да приемем, или да не приемем една идеология, прокламирана чрез книга? - Според някои опасността се крие не в книгата на Бътлър, а в това, че написаното в нея съвсем потайно се внедрява на всички нива на обществото.

"Като всяка утопична теория, тя проектира един нов човек, който бързо си проправя път, и додето се усетим, него вече ще го има!", казва в една от книгите си противничката на Бътлъ - Габриеле Куби.

"Заплашен ли е светът от някакво фанатизирано масово движение, чийто идеолог може да бъде една "обратна" псевдописателка? Не съм сигурен, че трябва да подминем това като нещо безопасно", каза в тв ефира и един испански режисьор
.

Според много политици, потенциалът на движението на Бътлър неусетно може да се радикализира.

"Подценяването й е опасно, защото всеки радикализъм избуява в периодите на икономическа криза", произнасят се социолози.

Една от най-авторитетните противнички на Бътлър - Габриеле Куби, написа 11 книги, преведени на много езици, чрез които се опитва да противодейства на джендър теорията.

Куби е израстнала в семейството на публицист и скулпторка, завършила е социология, работи като преводач и писател. Омъжена е и е майка на три деца. Ревностна католичка.


Корица на последната книга на Габриеле Куби

Битката между нея и Бътлър се води с думи, но прилича на кръстосване на шпаги между стария и новия свят. Куби защитава традициите, семейството, вярата, любовта и бъдещето на младите. Всичко, което според Куби, за Джудит Бътлър няма особена стойност.

Ето защо Куби е категорична - разобличава джендър философията като "подривна дейност". Известно е, че предишният папа - Бенедикт XVI се обръща към защитничката на традициите в цивилизованите общества с думите: "Слава на Бога, че вие говорите и пишете".

"Но дали говоренето и писането ще се справят със задкулисните процеси за налагане на тази нова идеология, която посяга на всичко утвърдено от цивилизацията ни?", пита реторично в едно интервю самата Куби.

Очевидно, тя съзнава, че има нещо неизследвано и опасно в наглед невинната от граматична гледна точка дума "джендър", с която Джудит Бътлър създаде такава огромна паника в съвременния свят.