Цял свят си мечтае за това, което става в Китай: Предизвестен и планиран бум на...
Предизвестен и планиран бум на вътрешния туризъм в Китай през почивните дни за Деня на Труда: семейни излети, пътувания “напук”, “червен туризъм” допринесоха за експлозията на пътуванията
Преди няколко седмици сайтове за продажба на билети за влак в Китай блокираха за кратко поради безпрецедентен скок в броя потребители веднага след като станаха достъпни за предварителна продажба билетите за почивните дни около деня на труда.
Платформи като trip.com и Qunar споделиха впечатляващи данни - очаквания за 200 млн. вътрешни пътувания, и значителен ръст в сравнение с предпандемичната 2019: 23% скок в резервациите за самолетни билети (на средни цени двойно по-високи от тези от 2019), 43% повишение на хотелските резервации, 126% - на колите под наем и 114% на билети за различни локации и атракции.
Апетитът за пътувания бе предизвестен и от рекорден брой пътувания за Деня на Предците (Qing Ming) - на 4 април, също част от дълъг уикенд - рекордни 102 млн. пътувания за трите почивни дни, 145 млн. продадени билети за влак и тридневен боксофис от 122 млн. долара.
Тези прогнози и индикатори се сбъднаха - току-що приключилата петдневна национална ваканция разби рекордите за вътрешен туризъм в Китай и надмина прогнозите – осъществени бяха 230 млн. пътувания и рекордна майска седмица за туризма. Това е не само завръщане към нива от преди COVID, но и към типично китайския тренд всяка следваща година да реализира ръст и да е рекордна за туризма и икономиката. В този контекст, икономиката също реализира рекорден ръст на БВП от 18.3% за първото четиримесечие.
Данните са за туристически приходи от 17 млрд. щ.д., а най-масово посетените дестинации бяха Пекин, Шанхай, Гуанджоу, Ханджоу, Чънду и Си‘ан – 70% от пътуванията са били през провинциални граници. Снимките от популярни забележителности най-добре илюстрират масовостта на пътуванията в последните дни.
В условията на глад за забавления и пътуване, разбира се има и измами. BBC споменава инцидент от преди няколко дни - група възрастни туристи вместо на тур на исторически забележителности е била заведена на обиколка на гробищен парк - не е ясно дали това е било грешка, черен хумор, измама или маркетингова инициатива, но властите са установили, че агенцията организирала пътуването е без лиценз и са наложили глоба.
Какво всъщност е златна седмица? През 2000 Китай имплементира концепцията за три “Златни Седмици” или национални почивни дни около Китайската Нова Година, Националния Празник (1 окт.) и Деня на Труда (1 май). Златните седмици са комбинация от официални почивни дни, и отработване на два работни дни през уикенди преди и след съответния празник, така че да се получи поредица от неработни дни, за да се стимулират туризма и потреблението.
Те са важни, защото регламентирания минимален платен годишен отпуск в Китай е сравнително кратък - напр. пет дни за тези с работен стаж от една до 10 години, десет дни за тези със стаж 10 - 20, и 15 дни за тези с над 20 годишен стаж. Още през 2000 г. резултатите от инициативите веднага стават явни - скок в туризма, но и струпвания по забележителности, подобни на тези в последните дни, което води до модификации през 2007 г.
“Червеният туризъм” също отбелязва растеж, главно заради 100 годишния юбилей на Китайската Комунистическа Партия. Наскоро станаха популярни “паспорти” за посещения на дестинации свързани с историята на партията. Данни за полети до “червени дестинации” през майската ваканция и дългия уикенд в началото на април показват дял от 15.6% от всички продадени билети - в сравнение с 4% за същия период за 2019.
Тук е подходящо да споменем и интересен факт за китайския туризъм в България - една от най-популярните дестинации за снимки, е т.нар. в китайските социални мрежи Летяща Чиния Шипка (Монумента на Бузлуджа), също “червен” туристически обект, но всъщност тази част от историята му изглежда не е позната на повечето китайски посетители.
Друга интересна концепция са “пътуванията напук” („revenge travel”) или компенсаторни пътувания - след локдауните, липсата на опции и страха от вируса, много пътуват за да демонстрират контрол - това, че отново имат свобода да се забавляват и да посещават нови места.
Зададохме няколко въпроса на г-жа Бай Йен, председател на Асоциацията на Китайските Туристически Медии (CTJA). Тя започва кариерата си на журналист през 2000 г., точно когато на базата на консултации с девет различни министерства, Държавния Съвет на Китай издава Становище за Развитието на Ваканционния Туризъм, и въвежда концепцията за “златни седмици” за туризма - поредица от почивни дни около важни празници - тогава Китайската Нова Година, националния празник през октомври и деня на труда през май. През 2007 това се коригира, основно поради твърде голямата концентрация на пътувания и пътуващи. Майската златна седмица се отменя, а почивните дни се преразпределят, така че да има почивни дни около Фестивала на Драконовите Лодки, Фестивала за средата на есента и фестивала за почит към предците. Тази година, за първи път от 2007 насам властите регламентират пет дневна майска златна седмица.
Китайският туризъм има огромно развитие за последните 21 години, от първите златни седмици насам. Преди водещи бяха пътувания и екскурзии в групи, а сега водещи са персонализирани, семейни и самостоятелни пътувания, такива които имат “замисъл” или тема - например свързани с участие в маратони, музикални фестивали, хранителни фестивали, образователни и културни турове, автомобилни турове, лайфстайл събития и др. Такива самостоятелни пътувания бяха явен тренд в последните десет години, но през тазгодишните майски почивни дни имаше всякакъв тип туризъм.
Поради невъзможността да се пътува международно, китайските туристи търсят нови родни дестинации - много туристи тази година се насочиха към западните части на Китай, а други към кратки пътувания недалеч от дома. Дестинации около делтата на Яндзъ, по автомагистралата свързваща Пекин и Тиандзин, и региона на Големия Залив на юг са много популярни.
Другият интересен тренд, “червен туризъм”, според нея има голям тематичен потенциал, но още не е оптимизиран - често пътуванията включват основно лекции и обучения на места, свързани с историята на партията, а такъв тип продукти трябва да бъдат модифицирани и разнообразени, за да могат да бъдат привлекателни и след юбилея на партията.
За майската златна седмица, Асоциацията на Туристическите Медии проектира пет дневен музикален и гастрономичен фестивал в Дунтай (Dongtai), където се намира крайбрежна екосистема, част от природното наследство на Юнеско и ключова дестинация на много защитени видове прелетни птици. Фестивалът предложи паради, концерти, игри и интерактивни занимания за родители и деца.
Други два проекта на Асоциацията в последните дни бяха откриването на най-голямата в Източен Китай ботаническа градина с билки и лечебни растения в Лишуей, и фестивал на приливите и отливите също там.
Г-жа Бай дава тези примери като индикатор за тенденциите в туризма, има огромен апетит за пътувания, така че дори традиционните дестинации бяха пренаселени, но има и глад за нови дестинации и събитиен туризъм, за диверсификация и добавена стойност.
Важен въпрос е и дали този апетит за пътуване ще продължи и след отварянето на границите - китайските туристи в последните години бяха най-многобройната група международни туристи, освен това заради подходящия за пътувания пролетен климат в северното полукълбо май бе пиков период за международни пътувания.
Запитвания в Китай показват предпазлив интерес - но не се очаква и сравним незабавен бум на изходящите пътуванията, когато те станат възможни. Очаква се период на изчакване след отварянето на границите, и че в началото избора ще е фокусиран към дестинации в Европа и САЩ с ниска гъстота на населението и традиционно по-ниско струпване на туристи - като например България.
Хората, избрали да не пътуват също не са скучали - боксофиса в кината също сигнализира завръщане към обичайните тенденции - за първите пет дни на май той възлиза на почти 250 млн. щ.д. и също подобрява предишния рекорд за продажби на билети през съответната седмица - от 2019. Различни шопинг ивенти из страната, като този на вносните стоки в Шанхай също отчетоха рекорден брой посетители и продажби. На о-в Хайнан са отчетени безмитни продажби възлизащи на 153 млн. щ.д. за първите пет дни на май.
Автор: Асен Велинов
Снимки: Китайски социални мрежи и публикации