Част от бизнеса ще продължи да търпи загуби от това, че страната ни не е допусната до отворените граници по суша в Шенген. Сред най-потърпевшите са транспортните фирми.

Общият износ на страната ни към Евросъюза е над 42 милиарда лева от януари до септември миналата година. Това заяви в ефира на bTV адвокатът Йоанна Лалова от европейски транспортен клъстер. 

"Значителна част от него е по суша. 200 милиона евро са преките загуби годишно за превозвачите от оставането ни извън сухопътния Шенген, показват експертните оценки.

Дългото чакане по границите води до повече разходи за заплати на шофьорите и амортизация на камионите. Така и стойността на стоките, които се превозват расте", заяви тя.

„Разходите за горивата са двойни, инфлацията се увеличава, в толтаксите се калкулира, защото ако си вземеш маршрутна карта, тя е на времетраене, колкото повече седиш толкова повече трябва да плащаш, че ти не извършваш никаква услуга през това време, държавата не я интересува.

При дълъг престой по границите и превоз на бързоразвалящи се стоки има и загуби от повреждането на товарите.

Европа казва - трябва да имаме зелени правила, зелената сделка, въглеродния отпечатък, да де – но тези камиони 7-8 часа седят на едно място и се движат с по метър два“, посочва Лалова.

"В туризма оставането ни извън Шенген по суша означава чакане на автобусите с туристи по границите. А това увеличава времето за пътуване. Ако ще се наложи да имаме по-дълъг преход, то трябва да се съобразим с втори шофьор, което означава, че ще ни се оскъпи и цената”, посочва Павлина Илиева от „Бъдеще за туризма“.

"Компаниите, които работят с туристи от трети страни, отчитат, че ще им бъде по-лесно, ако страната ни е пълноправен член на Шенген, защото сега хората избират други компании от Евросъюза, когато решат да пътуват", допълва още Илиева.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук