Последният ден, в който клиентите на „Топлофикация“ могат да възразят и поискат корекция на грешки в изравнителната си сметка за миналия отоплителен сезон 2023/2024 е 31 август, пише Телеграф бг.

Само днес още те могат да заявят посещение на отчетник от обслужващата ги фирма за дялово разпределение за допълнителен отчет на уредите, защото не са осигурили достъп до дома си при предишното редовно посещение за сваляне на показанията на апартаментните водомери за топла вода и на топлинните разпределители върху радиаторите или заради открити от тях сгрешени показания в изравнителната сметка.  

Наказание

Огромни месечни сметки ще се стоварят върху немарливите потребители, защото заради пропуснатия отчет в изравнителните им сметки е начислено максимално ползване на енергия за отопление и за подгряване на топла вода. То се използва за определяне на прогнозните месечни сметки и през следващия отоплителен сезон. Същото става и ако не бъдат поправени сбърканите данни в изравнителните сметки. 

След това корекция на сметките може да стане само по съдебен път, предвижда наредбата за топлоснабдяване. 

Малко под 3000 са неотчетените клиенти на топлинния счетоводител с най-голям пазарен дял „Техем“ към момента, съобщиха оттам.

През август част от тях са били отчетени, защото преди месец броят на нередовните е бил над 3000. „Техем“ има 200 000 клиенти. 85% от тях са с дистанционни уреди и за тях не е било необходимо да се осигурява достъп, за да бъдат отчетени, коментираха от фирмата. 

До края на 2026 г. уредите за топлинно разпределение, включително водомерите за топла вода, е задължително да бъдат с дистанционно отчитане.  

Проблем 

Проблем с огромни сметки през следващия отоплителен сезон могат да имат и клиентите, на които експлоатационният срок на визуалните им уреди е изтекъл и те е трябвало да монтират радиоуреди с дистанционно отчитане, напомниха  експертите на парното. 

„Топлофикация-София“, на която ръководството беше сменено неотдавна, не отговори колко са неотчетените клиенти на тяхната фирма за топлинно счетоводство. Над 70% от домакинствата, обслужвани от „Нелбо“, са оборудвани с радиоуреди, като част от тях ползват услугата месечен отчет и не се нуждаят от изготвяне на изравнителна сметка. 

Хората продължават да не разбират какво им се начислява и какво плащат, как се получава изравнителната им сметка, коментираха потребители. Има домакинства, които не получават справката, а направо видяха изравнителната си фактура, която е още по-неразбираема, обясни клиентка от опашка пред каса на „Топлофикация-София“.

Когато те имат да доплащат суми на „Топлофикация“ според изравнителната сметка, защото са ползвали повече, отколкото са платили през сезона, трябва да се издължат до 15 септември. След това ще започне да се начислява лихва и дължимите пари ще скочат, предупредиха експерти.