Драстично поскъпват и самолетните билети
Миналата седмица говорителят на сайта за сравняване цените на полетите "Лилиго" (Liligo) Гийом Ростан заяви пред радио "Франс енфо", че очаква увеличение, но с леко отлагане между 6 и 8 месеца
Поскъпването на течните изкопаеми горива в резултат на войната в Украйна, а оттам и на керосина. Това води до увеличаване цените на билетите на някои авиокомпании, съобщава специализираното издание Бурсие , цитирано от dariknews.bg.
Миналата седмица говорителят на сайта за сравняване цените на полетите "Лилиго" (Liligo) Гийом Ростан заяви пред радио "Франс енфо", че очаква увеличение, но с леко отлагане между 6 и 8 месеца. Според него поскъпването ще бъде от порядъка на 20-25 на сто.
"Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM) например повиши цените си от 17 март за полетите на далечни разстояния. По линията Париж-Хавана поскъпването е с 40 евро при сегашна цена на билета от 619 евро отиване и връщане.
Говорител на авиопревозвача уточни, че увеличението на цените на петрола има голямо отражение. Цените на горивата представляват 20 до 30 на сто от общите разходи на авиокомпанията.
Цената на петрола се е удвоила от ноември насам и се равнява на една четвърт от разходите за дейността на една авиолиния, обясни в началото на март Тома Жюен, председател на Съюза на френските летища (UAF).
При все това не се очаква веднага да настъпи поскъпване на самолетните билети, като това ще става по различно време при отделните авиокомпании. Някои от тях използват механизъм на "покритие" от рискове от флуктуации на цените на горивото. Тази техника, наречена "хеджинг" ("hedging"), се състои в предварително закупуване на гориво на по-ниски от пазарните цени.
Някои авиокомпании са сключили застраховки с банки, които се ангажират да компенсират евентуално повишаване на цените на горивото в определен период - най-често 6 до 9 месеца. Това обясни пред в. "Фигаро" Дидие Брешемие, старши партньор в консултантската компания "Ролан Берже" (Roland Berger), специализирана във въздушния транспорт. Според сп. "Ер журнал" тази система използват "Ер Франс-Ка Ел Ем", "Луфтханза" (Lufthansa), "изиДжет" (easyJet) и "Райънеър" (Ryanair).
Говорителят на "Ер Франс-Ка Ел Ем" уточни, че авиокомпанията вече е купила 72 процента от необходимото гориво за първото тримесечие на 2022 година, а за второто - 63 процента. Нуждите от гориво се увеличават прогресивно през годината, като засега само 28 процента от тези нужди не са покрити.