Енергиен експерт разкри какво влияе силно на цените на горивата
Европа успя да си достави достатъчно количество дизел както от Близкия Изток, така и от Индия, и от САЩ
Констанца Рангелова, енергиен експерт към Центъра за изследване на демокрацията, в интервю за предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус".
- Малките бензиностанции повишиха цените на горивата, показват данните на сайта на Fuelo. Само за ден четем, че някой от тях са повишили цената на дизела с 6 стотинки, на пропан-бутана със 7 стотинки за литър, а за седмица цената на най-масовия бензин се е повишила с 4 стотинки, за месец с 18 стотинки за литър или с близо 7 на сто. Как може да обясните това масово увеличение на цените?
Това е тенденция, която се наблюдава не само в България, но на целия европейски пазар за горива, и включително в частност става дума за пазара на дизел. Т.е. в цяла Европа наблюдаваме значително увеличение на цените на дизела. По-рано тази година около пролетта за всеки суров петрол барел, който беше преработен, надценката за дизел, т.е. вече преработеният продукт на суровината беше около 10 долара за барел, а в момента гледаме цени от около 40 долара за барел европейско ниво.
Така че българският пазар следва тези тенденции, а на европейско ниво те се дължат най-вече на увеличаване на потреблението и на това, че през лятото горещините намаляват темпа на работа на много голяма част от рафинериите, което ограничава продукцията и свива пазара.
- Т.е. може да говорим, че тук има сезонен проблем?
Точно така. Имаме сезонен проблем, имаме един фактор, който е именно това, че потреблението е доста високо, именно сезонно, и големите горещини, които намаляват капацитета на работа на рафинериите.
- Кои други фактори обаче влияят на тази цена и какви са вашите очаквания за предстоящия зимен сезон?
Един от основните фактори, които влияят на цената на горивата, естествено е цената на самата суровина. Цените на суровия петрол в момента спадат и е най-вече движено от това, че в Китай имаме сериозни икономически проблеми. Все по-големи притеснения има свързани с това, че Китай може да изпадне в рецесия, и колкото повече тези сигнали се увеличават, толкова повече и цената на суровия петрол започва да пада с очакването, че потреблението най-вероятно ще падне при една такава ситуация.
- Успокоиха ни от Българската петролна и газова асоциация, че цените на горивата няма да превишат 3 лева за литър, но по някакъв начин и ни предупредиха, че ако "Лукойл“ пък спре да преработва руски петрол, тогава цените може да преминат тази граница.
Това са типични подвеждащи наративи, защото в крайна сметка цената на горивата както в България, така и на целия европейския пазар, се определят на пазарен принцип. Те не се определят на базата себестойност, т.е. колко струва да купиш суровия петрол и да го преработиш, и да го доставиш до бензиностанцията. Това е отделен пазар, който се движи от самото потребление на тези горива, от темпа на работа на рафинерии, доколкото те могат да смогнат с производството си на регионално ниво, както и търговията, като например това дали "Лукойл“ ще реши да доставя повече на нашия пазар, или ще изнася повече и т.н.
Така че това на каква цена "Лукойл“ ще купува суровината си - дали тя ще бъде руски петрол, или някакъв друг, това влияе единствено на техния марж на печалба. Т.е. те могат да печелят повече или по-малко от това, че купуват по-евтин суров петрол, но това не влияе на цената на горивата в България.
- Във всеки друг период от историята сегашното състояние може би на дизеловия пазар щеше да предизвика паника в някои държави. По целия свят цените на горивата се увеличиха значително в сравнение със суровия петрол, от който се произвежда, което намеква за недостиг. Това от своя страна би трябвало да тревожи обсебените от инфлацията правителства по целия свят, пишат колегите от "Investor“. Зимата в Северното полукълбо ще настъпи след броени месеци и ще се увеличи търсенето на горива за отопление. Г-жо Рангелова, според вас ситуацията на пазара на дизел би ли трябвало да тревожи държавите?
- Цените на дизела до голяма степен се влияят от състоянието на икономиката, именно защото дизелът се използва предимно за товарни автомобили и до голяма степен се влияе от темпа на растеж на икономиката. От тази гледна точка, когато има някакви притеснения, свързани със състоянието на икономиката, цените всъщност спадат отколкото да се увеличават.
Така че в момента търсенето на дизел подсказва, че икономиката продължава да е в горе-долу добро състояние, потреблението е високо и естествено сезонно наистина се очаква потреблението, особено в държави като Германия, където за вариация на дизела се използва и за отопление, най-вероятно ще увеличи допълнително потреблението. Но има и други фактори, които биха могли да натиснат цените надолу и всъщност да отнемат от този фактор на по-голямото потребление.
- Ако направим сравнение с изминалата година по това време, как изглеждаше пазарът? Говорим за онзи период, когато факторът беше самото начало на войната на Русия в Украйна.
- В края на миналата година и дори в началото на тази цените на дизела, особено в Европа, бяха изключително високи, защото един от най-големите износители на дизел към Европа е именно Русия и предстоеше влизане в сила на ембарго, което всъщност забрани внос на дизел в Европа.
И имаше едно очакване, че това ще доведе до свиване на наличните количества, имаше много заплахи, че трябва да сме в паника, и че няма да има достатъчно дизел. Всъщност това не беше така.
Европа успя да си достави достатъчно количество както от Близкия Изток, така и от Индия, и от САЩ. Така че пазарът успя да се успокои. През последните месеци цените даже бяха доста ниски. И сега отново имаме увеличение на цените, особено спрямо суровия петрол, но това може отново да е временно, особено като се има предвид, че в Близкия Изток в момента стартират няколко нови капацитета за рафиниране, т.е. имаме една рафинерия в Саудитска Арабия и още една в Кувейт, които тепърва увеличават производството си, което означава, че ще има увеличение на глобалното производство на дизел, и това сигурно ще натисне цените надолу.
- Ще получат ли според вас страните от БРИКС, а именно Бразилия, Русия, Индия, Китай и Република Южна Африка водеща роля в търговията с петрол в едно близко бъдеще?
- Разбира се, държавите от БРИКС имат изключително силно влияние, особено от гледна точка на потребление на тези продукти, така че тяхното влияние наистина е голямо. Но не трябва да забравяме, че основните капацитети като добавяне на нови рафинерии са в Близкия Изток. Имаме силно увеличение на потреблението, особено в Африка, така че това е един глобален пазар и не може да се пренебрегва ролята на големи производители, както например са и САЩ – те имат наистина една от най-големите бази за рафиниране на суров петрол. Така че да, те имат значителна роля, но няма да бъде доминираща така да се каже.
- Ще си позволя тук да цитирам представители на големи компании, които направиха едно определение за изминалата 2022 година и казаха, че "напълно хаотичен, без никакво предвидимост, изпълнен със трудности, но в крайна сметка интересен е бил пазара на петрола и природния газ за изминалата 2022 година“. Г-жо Рангелова, вие какво определение бихте направили за тази, настоящата?
- Ами да, като бивш пазарен анализатор мога да кажа, че наистина това беше една от най-вълнуващите години от гледна точка на движение в цената, от гледна точка на различни фактори, които я движат и непредвидими обстоятелства. Особено това, което се случи с ембаргото върху руския дизел, върху руския петрол, те наистина значително промениха като цяло начина, по който се търгува със суровия петрол на световно ниво и движиха основно цените.
Така че последната една година беше наистина една година на паника, но и година, която ни показва, че всъщност светът може много лесно да се оправи, и особено Европа може да се оправи и изключително лесно без руски петрол и без руски дизел, и че пазарът успя да абсорбира този първоначален шок и да се пренареди по начин, по който нямаше някакви значителен недостиг или какъвто и да е вид препятствия за нормалното функциониране на пазара. Така че от тази гледна точка по-скоро се видя до каква степен глобалната система на рафинерия и пазарът като цялото са доста гъвкави.
Това, което може да очакваме за следващата година: Разбира се, продължава да има една голяма доза непредвидимост като основният въпрос, който всички ще си задават, особено анализаторите на пазара, дали Китай изпадне в рецесия. Като разбира се един такъв сценарий предполага истина драстично намаляване на цените както на суровия петрол, така и на горивата.
Този сценарий, разбира се, е един от движещите фактори. Другото, което е много важно, е да гледаме до каква степен ще имаме нови рафинерии, които започват работа по света. Това също играе значителна роля от гледна точка натискане цената надолу.
Във всеки случай в момента маржовете, които всички рафинерии по света имат, т.е. огромните печалби, които правят за всеки суров петрол, който произвежда, са на големи. И в момента стимулът съществуващи проекти, които са в процес на строеж, да бъдат забързани и пуснати във възможно най-кратки срокове, в момента са много големи.
А същевременно рафинерии, които се смяташе, че биха затворили в най-скоро време, особено по времето на КОВИД, когато имахме обратното - ситуация с изключително ниски цени, даже негативни резултати за рафинериите, всъщност тези рафинерии най-вероятно ще продължат да работят поне още няколко години докато не видим тази значителна промяна, каквато би била потенциално изпадането на Китай в рецесия.
- Руски рафинерии увеличават преработката на петрол преди орязване на субсидии. Това по какъв начин ще се отрази в международен план?
- Руските рафинерии наистина се възползват от изключително големи субсидии от държавата. До известен период от време тези субсидии се съставяха на базата на това, че имаше доста висока такса за износ на суровия петрол, което водеше до по-ниска цена на петрола на домашния пазар за рафинериите, и това създаваше една такава вражда между тях.
След това правителството реши, че иска да увеличи и таксите върху рафинериите, именно за да има повече големи приходи в бюджета, но същевременно и направи нова схема за субсидии, която реално направя абсолютно същата схема, каквато беше и преди, защото рафинериите в Русия имат изключително силно влияние върху държавните политики, най-вече защото те са много важни за доставянето на достатъчно горива на домашния пазар, също така и от гледна точка на работни места.
Така че много вероятно е да има някакво краткосрочно увеличение в очакване на такова орязване на субсидиите, но в дългосрочен план най-вероятно тези субсидии ще бъдат върнати в най-скоро време.