В пика на сезона голяма част от хотелите по морето се напълниха, но се оказа, че липсват достатъчно хора, които да обслужат туристите. Това заявиха пред “Труд” от бранша.
 
Проблемът с недостига на персонал в туризма е актуален през последните години, заради липсата на достатъчно подготвени кадри и ниските заплати в бранша.
 
Поради трудния старт на летния сезон и липсата на туристи хотелиери и ресторантьори не наеха достатъчно работници в началото на лятото.
 
През август обаче местата за настаняване на първа линия до плажа се запълниха, а останалите са заети на 70-80%. Сега обаче няма кой да обслужи туристите.
 
Гости на едни от най-големите ни курорти се оплакаха, че при пристигане ги настаняват в непочистени от предните гости стаи, а кърпите в банята се сменят само веднъж през едноседмичния им престой.
 
Най-търсени са миячи и камериерки, тъй като за останалите длъжности в туризма има кандидати млади хора, които искат да съчетаят работата с морски купон. За най-тежките професии обаче кандидати няма.
 
Затова и собствениците на хотелите са принудени да вдигнат заплащането за тези длъжности, за да си намерят служители.
 
В началото на сезона в курорта Албена търсеха миячи без допълнителни познания или квалификация с по-високи заплати от рецепционистите, от които се изискваше владеене на поне един чужд език.
 
Два пъти повече са работниците, които са дошли от Украйна, Беларус, Русия, Киргизстан и Узбекистан през това лято, спрямо предходното, каза Гешо Любенов. Той е представител на една от най-големите компании, които помагат на родните хотелиери да наемат служители от чужбина.
 
„И в момента имаме заявки за нови работници“, заяви той. Като допълни, че сред причините за търсенето е не само пикът на сезона, а и фактът, че част от дошлите на работа у нас сервитьори, бармани и пикола вече са с изтекли тримесечни работни визи.
 
„Средната заплата, която получават служителите от страните извън ЕС в хотелите у нас е около 300-350 евро“, каза Любенов.
 
Но разходите на работодателите за тях са двойни. Още близо 350 евро плащат собствениците на хотели за настаняване и изхранване на тези служители, за транспорт и за застраховка, обясни Любенов.
 
„Повечето младежи, които пристигат у нас от чужбина, за да работят през лятото са доволни от условията. Затова и повече от половината от тях се връщат и през следващата година“, обясни Гешо Любенов.
 
Въпреки чуждите работници, голяма част от заведенията и хотелите продължават да търсят служители онлайн.
 
В обяви в социалните мрежи има оферти за спасители край басейни, помощник готвачи, камериерки и миячи, като кандидатите трябва да са готови да започнат веднага.
 
Друг е въпросът как се пресяват служителите, така че да се гарантира качество.
 
Защото, ако през това лято настанят хора в непочистени стаи или пък туристите чакат с часове за омлет, то догодина на родния туризъм наистина ще му е необходимо чудо.