Ето какво българските потребители и бизнесмени направиха заради "Брекзит"
Купуваме с 5 на сто по-малко алкохол, автомобили и машини, Фармацевтичните компании се изнесоха от Острова
С 5 на сто е намалял вносът у нас от Обединеното кралство в месеците преди Брекзит, пише Монитор бг.
Стоки за 759.1 млн. лева сме купили от януари до края на октомври миналата година, докато за същия период преэ 2018 г. импортът е бил за 797.9 млн. лева, показва предварителната и най-нова статистика на Националния статистически институт.
На другия полюс е износът ни за Великобритания, макар и минимално. До началото на ноември м.г. импортът е на стойност 1,15 млрд. лева или с 1,1% повече спрямо същия период на 2018 г.
Търговското салдо продължава да е положително през последните девет години с изключение на 2016 г.
Великобритания е на 11-то място в нашия износ за 2018 г. и на 18-то място в нашия внос. Най-много от Острова през 2018 г. сме купили автомобили и лекарства, следвани от алкохол и машини. В обратна посока за Острова отиват части за превозни средства и лекарства.
Част от новите стоки, които успешно се продават на Острова, са мебели. Няколко компании в сферата на информационните и комуникационните технологии също се налагат на пазара.
Към септември 2019 г. преките инвестиции на Великобритания в България са 159.8 млн. евро, показват данни на икономическото министерство.
Сред 100-те най-големи фирми с участие на чуждестранни инвеститори в България са дружество за метални изделия, конструкции и профили, голям дистрибутор на автомобилни горива и смазочни материали, производител на вина от грозде и търговец на цигари, показват данни на Българска агенция по инвестиции.
Български стоки, изнасяни към Великобритания, на обща стойност 23.6 млн. евро ще бъдат обмитени, при Брекзит без търговско споразумение между Лондон и ЕС, сочи анализ на Bloomberg.
Сумата не е голяма Осем други страни – Гърция, Финландия, Люксембург, Малта, Кипър, Латвия, Хърватия и Естония – ще бъдат по-леко засегнати от нас, показват данните.
Междувременно фармацевтичните фирми се изнесоха от Острова, за да могат да продължат дейността си и след влизането в сила на Брекзит.
Трансферите за притежаване на права към други държави – членки на Европейския съюз започнаха още преди две години, казаха от Изпълнителната агенция по лекарствата.
През 2018 г. те са били 105, през 2019-та – 195, а последните 11 са приключили в началото на 2020-та.
Така на практика фармацевтичните фирми и дистрибутори са избегнали затрудненията след Брекзит като са се регистрирали в Европа.
По този начин са избегнати затрудненията с доставки и евентуален дефицит, ако това не беше направено. Това коментира Боряна Маринкова - изпълнителен директор на Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарствата.
През лятото Европейската агенция по лекарствата имаше опасения, тъй като 108 лекарствени препарата за лечение на ракови заболявания бяха спрени от продажба за кратко заради Брекзит, припомни Маринкова.
Причината беше, че фармацевтичните компании бяха подали заявления за пререгистрация в държави от ЕС, за да могат да търгуват изделията си, допълни тя.
По думите й направените трансфери за притежаване на права са гарантирали достатъчни количества медикаменти и не създават никаква опасност за пациентите.
Ако до края на тази година ЕС и Великобритания не успеят да се споразумеят за свободна търговия занапред, то Великобритания би обмитила над 500 вида стоки от ЕС за общо 47.3 млрд. eвро.
През 2018 г. страните членки на Блока са изнесли към Кралството стоки за общо 301.2 млрд. евро. Така от мита са застрашени 16% от всички европейски продукти, изпращани към Великобритания.
Най-голяма щета при евентуален „твърд Brexit" ще понесе Германия, тъй като мита ще бъдат наложени на нейни експортни стоки към Великобритания за 18.8 млрд. евро. Страната, която е на второ място по очакван удар върху износа е Белгия.
Тя се очаква да плаща митнически такси върху стоки за 7.3 млрд. евро. На трето място е Испания с очаквани мита върху стоки за 4.7 млрд. евро.
При анализ на това какви видове продукти ще бъдат обмитени при липса на търговско споразумение между Лондон и Брюксел се вижда, че продукцията на автомобилната промишленост ще бъде основният „генератор“ на приходи от мита за Великобритания – 38.2 млрд. евро.
На второ място са текстилните продукти и облеклото (3.3 млрд. евро), а на трето място е свинското месо (2.1 млрд. евро).
Според споразумението между Европейския съюз и Великобритания се предвижда 11-месечен транзитен период по време на който Великобритания ще продължи да се съобразява с европейските регулации и правила, докато и ако не бъде подписано търговско споразумение.
Премиерът на Обединеното кралство Борис Джонсън вече заяви, че иска пълноправна търговска сделка до края на годината, включваща всички аспекти от търговските взаимоотношения между ЕС и страната му, включително тези, свързани със сигурността, въпреки че повечето европейски представители не смятат, че това е възможно.
Джонсън обаче настоява, че срокът за подписване на търговско споразумение е до края на 2020 г. и няма да бъде удължаван.
Изследване показва, че Брекзит може да струва на Великобритания повече от 200 милиарда паунда под формата на пропуснати икономически ползи до края на тази година.
Иначе казано след гласуването за излизане от Европейския съюз (ЕС) Обединеното кралство е изпуснало възможности да увеличи брутния си вътрешен продукт с 200 милиарда паунда. Или с почти толкова, колкото Лондон е платил за бюджета на съюза за всичките 47 години от членството си в него, пише Business Insider.
Според изследване на Bloomberg Economics цената на Брекзит за Великобритания вече е достигнала 130 милиарда паунда и ще нарасне до очакваните 200 милиарда паунда до края на 2020 година.
По думите на икономиста Дан Хансън несигурността на бизнеса на Острова е била причина страната да изостане по отношение на растежа си спрямо останалите държави в Г7 след вота през 2016 година.
Според изчисленията британската икономика е с 3% по-малка, отколкото би трябвало да бъде, ако решението за излизането от ЕС беше отхвърлено.
Междувременно изчисления от библиотеката на Камарата на общините показват, че Обединеното кралство би внесло общо 215 милиарда паунда към бюджета на ЕС за периода между 1973 и 2020 година при коригиране на сумата с инфлацията.
Това означава, че загубите от 2016 година насам в резултат на Брекзит скоро може да минат общите плащания на Великобритания към европейския бюджет. Именно той беше една от основните теми по време на кампанията за напускането на ЕС.
След победата на премиера Борис Джонсън по време на изборите във Великобритания през декември, сега Брекзит трябва да стане официално факт на 31 януари. Успоредно с това обаче доверието на бизнеса и инвестициите се свиват, а годишният икономически растеж се свива до 1% от ниво от 2%.
От 1 януари 2021 г. зелени карти за шофьорите от Албиона при пътуване в Eвропа
Британските шофьори ще трябва да си извадят нови специални „зелени карти“ – сертификати, които ще разширяват обхвата на техните пътни застраховки за всички страни в Европа от 1 януари 2021 година. За това предупреждава нов онлайн съветник,, публикуван на сайта на британското правителство
„Отделете си един месец, за да получите такава карта от вашата застрахователна компания“, гласи един от съветите към гражданите в страната, цитиран от Economic.bg .
Освен това от 1 януари 2021 г. ще се сложи край и на гарантирания безплатен роуминг на цялата територия на ЕС.
Вече се знае, че британските паспорти ще се подчиняват на нови правила за валидност, което означава, че на някои граждани, чиито британски паспорти изтичат скоро и които не успеят да ги подновят навреме, може да им бъде отказано качване на полет към Европа.
Сега британското правителство също така добавя, че на летищата пътниците от Великобритания вече няма да могат да се редят на опашките за граждани от ЕС, Европейската икономическа зона и Швейцария.
Споразуменията между Лондон и Брюксел за валидността на паспортите на домашните любимци също ще отпаднат. Британците, които искат да пътуват със своето куче, котка или др. домашен любимец, получават следния съвет от правителството: „Свържете се със своя ветеринарен лекар минимум четири месеца преди отпътуването ви“.
Администрацията на Борис Джонсън също така потвърждава, че Северна Ирландия ще бъде третирана по различен начин
отколкото останалите съставни части на Обединеното кралство, по отношение на безмитните покупки от Република Ирландия – независимата държава, която има сухопътна граница със Северна Ирландия.
Докато посетителите на Република Ирландия от Англия, Шотландия и Уелс ще могат да си купуват и пренасят със себе си безмитен алкохол и тютюневи изделия например, то посетителите, които след това се прибират в Северна Ирландия, няма да могат.
Други аспекти от пътуването след преходния период остават неясни, включително дали Обединеното кралство ще остане участник по схемата за Европейска здравноосигурителна карта, както и дали британските шофьори наистина ще се нуждаят от Международни разрешителни за преминаване.
В момента компаниите могат да пренасят оборудване и проби из ЕС свободно, но от 2021 г. те ще трябва да плащат по 236 паунда за сертификат за временно допускане
Британците, пътуващи по бизнес, са предупредени, че от 2021 г. няма да може да се ползват с какъвто и да е специален статут, което означава, че бюрокрацията и разходите за тях ще се увеличат.
„Ще трябва да следвате същите правила, както и гражданите от другите части на света, когато пренасяте стоки към страни членки на ЕС“, предупреждава ги британското правителство.