Eвродепутатите приеха на второ четене пакета "Мобилност"

Отхвърлени са всички поправки, внесени от българските представители и техните съмишленици в ЕП

Евродепутатите приеха реформа на сектора на автомобилния сектор или т.нар. пакет „Мобилност“ на второ четене, съобщава "Монитор".

Отхвърлени са всички поправки, внесени от българските представители и техните съмишленици в ЕП, за връщане на камионите и водачите в страната, в която е регистрирана фирмата, за командироването и почивките на шофьорите. 

Родни евродепутати с много важни новини за пакет "Мобилност"

Евродепутатите одобриха в сряда вечерта без никакви изменения и трите правни акта, приети от министрите на ЕС през април 2020 г. Политическото споразумение със Съвета беше постигнато през декември 2019 г.

Новите правила ще променят условия за почивка на водачите и ще ги принудят да прекарват повече време у дома.

Предприятията ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график).

Редовната седмична почивка не може да бъде ползвана в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията.

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите.

С цел предотвратяване на системния каботаж, ще се въведе „срок на прекъсване“ от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.

За справяне с проблема с т. нар. фирми „пощенски кутии“, транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация.

Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици.

Леките търговски превозни средства над 2,5 тона също ще трябва да отговарят на нормите на ЕС за транспортни оператори, включително оборудването на микробусите с тахограф.

Нови правила ще бъдат въведени и при командироването на водачи.

Те ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване.

Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.

Правилата относно командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт.

Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта.

Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.

Транспортният министър Росен Желязков обяви вече на няколко пъти, че ако пакета „Мобилност“ бъде приет в сегашния си вид, България и още няколко страни-членки на Европейския съюз ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа.