Около 10:00 ч. този четвъртък ще бъдат обявени официалните резултати от снощното късно гласуване на пакета "Мобилност" в Европарламента. Очакванията са, че текстовете ще бъдат приети, въпреки съпротивата на 9 страни, между които и България. 


3 години вече продължава разделението на Европа на Източна и Западна, заради горещата тема за превозвачите.

Очакванията най-вероятно ще се сбъднат и днес ще бъде потвърдено, че пакетът "Мобилност" е приет. Страните от Западна Европа, които успяха да прокарат пакета, ще го представят като победа за новите правила срещу социалния дъмпинг.

9 страни, обаче, сред които и България, смятат, че пакетът "Мобилност" налага ограничителни и дискриминационни мерки, а не подобрява условията на труд за шофьорите, каквато беше първоначалната идея още през 2017 г.

За източноевропейците най-неприемливи са текстовете за задължителното връщане на камиони и шофьори. За септември е предвиден независим доклад за бъдещите екологични последствия от връщането на празни камиони.

Възможни са и действия пред съда на ЕС. На ход са правителствата на страните - противници на пакета, сред тях и България. Литва и Полша вече заявиха, че са готови да действат.

„Това е пето или шесто гласуване на пакет "Мобилност", така че не очаквам чудеса. Честно казано, подготвяме се за следващите крачки извън Европейския парламент – дали в съда, дали Комисията, Където моите надежди са насочени, защото самата ЕК се отказа от пакет "Мобилност", защото въпреки че го предложи преди 3 години, заяви, че не това е имала предвид в началото.

Тя не е искала да връща камиони, тя не е искала да връща водачи“, заяви евродепутатът Андрей Новаков. 

Според Новаков каузата за отхвърляне на пакет "Мобилност" е обединил нашите депутати като национална кауза и това е един от неговите добри странични ефекти.

Евродепутатът Петър Витанов обаче смята, че не сме били достатъчно гъвкави, за да успеем да се договорим за нашите интереси.

Новаков отбеляза, че първоначално от бранша на българските превозвачи са искали цялостно отхвърляне на пакет "Мобилност", но след като са разбрали, че това не може да стане, са се концентрирали само върху правилата за връщане на камионите и водачите, което е дало възможност на нашите представители да лавират и да преговарят.

Двамата евродепутати са категорични, че в този вид пакет "Мобилност" е трудно приложим и според Новаков "живота ще направи така, че да отпаднат тези мерки“.

Петър Витанов също смята, че пакет "Мобилност" може да бъде отменен от съда, защото освен че е неприложим в този вид, той е и дискриминационен, което противоречи на европейските принципи в основата на ЕС.