Греда: Плащаме си дори за провалените си ваканции
Петицията гласи още, че туристическите оператори извършват редица авансови плащания на самолетни билети, трансфери, хотелско настаняване или екскурзии още преди осъществяването на пътуването
Туристите да плащат част от таксите за отмяна на почивката си при форсмажорни обстоятелства. Това гласи предложение на туроператори от страните от ЕС, които са пуснали петиция за промяна на Европейската директива за пакетни пътувания. Документът вече е подписан от 3200 души, предава Монитор.
За да може да влезе за обсъждане от евроинституциите, броят им трябва да стигне поне 6000.
Основната причина за искането е, че според директивата туроператорите са длъжни да върнат на своите клиенти сумите за провалени пътувания в рамките на 14 дни. Припомняме, че след въвеждането на промени в българското законодателство срокът се удължи до 12 месеца. Сред останалите алтернативи на потребителите са ваучер на същата стойност като отменената ваканция или отлагане във времето на вече резервираната почивка.
Петицията гласи още, че туристическите оператори извършват редица авансови плащания на самолетни билети, трансфери, хотелско настаняване или екскурзии още преди осъществяването на пътуването.
В случай на пандемия обаче, те нямат право да таксуват своите клиенти за извършените предварителни услуги. По думите им липсата на помощ за по-малките и средните компании в сектора би довела до ограничаване на разнообразието от услуги и масови фалити.
Според данни от Европейския потребителски център (ЕПЦ), през периода 1 март - 1 септември българските туристи са си получили обратно над 50 000 лв.
Сумите по претенциите варират от 14 до над 4000 лв.
По време на извънредното положение и последвалата епидемична обстановка (март – септември) в ЕПЦ са постъпили над 1000 жалби. Почти половината от тях (401) са във връзка с международни полети, а 177 от случаите са свързани с отменени от авиокомпанията на полети.
Така например в началото на летния сезон в центъра у нас пристига сигнал на потребител, чиято съпруга – чужденка, открива, че при закупуване на самолетен билет онлайн е таксувана с 4000 лв., но бордната карта така и не е издадена.
Оказва се, че резервацията се е провалила по технически причини, а потребителят получава цялата сума обратно след съдействие от страна на проверяващите органи.
Изчисления на потребителския център сочат, че жалбите, свързани с настаняване в хотели, квартири и други места за настаняване са се повишили над два пъти в сравнение с периода март - септември миналата година.
От ЕПЦ отчитат още, че спрямо 2019 г. са намалели оплакванията, свързани с пазаруване
на дрехи, обувки и стоки за бита. От началото на пандемията те са около 140. От ЕПЦ съветват да разглеждаме внимателно контактите, условията, локацията и галерията на мястото за отсядане, преди да пристъпим към резервация.
Коментарите на вече гостували туристи и проверката за наличие на такса за анулиране също са от ключово значение.