Без истерия и опашки, както навръх 3 март, дизелът по бензиностанциите в Пловдив трайно прескочи психологическата граница от 3 лева за литър. За сметка на това най-масовият бензин А95 е твърдо под това ниво", пише "Марица".

Бърза обиколка с вчерашна дата из няколко произволно избрани бензиностанции в града показа, че бензин А-95 струва най-малко пари в WM Petroleum и Light ​- 2.79 лева. 2.96 лева е литърът в „Лукойл“, а 2.97 лева - в „Еко“. Дизелът упорито се върти около 3 лева - 2.97 при Марешки, и 2.99 лева в Light.

На много други обекти обаче е отхвърчал доста над този праг - 3.07 лева в „Лукойл“ и 3.11 лева в „Еко“. "Шофьорите сякаш свикнаха с новото положение и не зареждат истерично. Все по-малко хора пълнят резервоара догоре", разказват служители на колонките. 

Естествено, най-солено излизат горивата с добавки. Така, ако обикновен дизел средно струва 3.07 лева, дизел плюс излиза 3.42 лева. А при масова цена на А98 от 3,14 лева обогатеният струва 3,31 лева за литър.  

Като цяло, горивата поскъпнаха с около 50% за една година. Официалната статистика показва, че от миналата година по това време досега бензинът е дръпнал с 41.15%, или с 0.86 лева за литър, дизелът - с 47.60%, или с почти левче, а газта - с 48,15%, или с 0,52 лева.

Така, ако лани сме купували А95 средно за 2.09 лева, сега ще пълним резервоара срещу 2.95 лева за литър. Дизелът през април 2021 г. е струвал средно 2.08 лева, а сега - 3.07 лева.

Газта от 1.08 лева преди година сега се продава за 1.60, сочат данните на fuelo.net. Важно уточнение е, че сайтът автоматично обобщава цените в цяла България на горивата, а след това усреднява цената, а всеизвестен факт е, че има доста големи регионални различия.

Пловдивска област според класацията на специализирания сайт традиционно е в топа по евтиния. Никога на първо място, но винаги в топ пет. В момента излизаме на четвърто място, като на най-евтини горива се радват шофьорите в Русе, Перник и Търговище.

Търговците на горива още преди месец предложиха временна мярка как цените да бъдат укротени. Тяхната идея беше да бъдат отменени или поне намалени изискванията за добавяне на биокомпонент към бензина и дизела, което повишава осезаемо крайната цена. 

Предложението беше на Acoциaциятa нa бългapcкитe тъpгoвци, пpoизвoдитeли, внocитeли и пpeвoзвaчи нa гopивa, в кoятo влизaт нaд 60 фиpми, coбcтвeници нa нaд 5000 бeнзинocтaнции.

Метанът е шампион

Шофьорите на метан са в най-неизгодна позиция в момента. От най-евтиното възможно гориво то стана шампион по поскъпване. За една година увеличението при метана е с шеметните 134%. С други думи, през април 2021 килограмът е струвал 1,36 лева, а сега е 3.19 лева. Това накара много таксиметрови автомобили, които бяха обичайният ползвател на горивото, да преминат на газ. 
 
Автобусите като самолети - без фиксирана цена на билета

В средата на март автобусните превозвачи обявиха, че вдигат билетчето за междуградските линии. Причината е всеизвестната - скокът на горивата и повишените разходи на компаниите, включително и за ремонти и поддръжка на рейсовете.

Ценоразписите на фирмите обаче не са „под индиго“ дори и в случаите, когато маршрутът е еднакъв. Например до София можете да стигнете с „Хеброс бус“ и „Юнион Ивкони“ вече за 15 лева, при 13 лева преди увеличението.

С „Карат С“ пък цената е 12 лева. Цените на „Юнион Ивкони“ обаче не са фиксирани, а т.нар. динамични, подобно на ценовата политика на авиокомпаниите. Те зависят от желаната дата и час на пътуване плюс заетостта на автобуса. Така например билет в близките дни до София може да се вземе както за 13.78 лева, така и за 14.25 лева вместо за 15 лева. 

За сметка на това съвсем ясни и точни са билетите за влак. Те не са повишавани, а тъй като жп транспортът по правило е по-рядко ползван, доста често пътуването е много комфортно. Проверка на „Марица“ показа, че билет до столицата за първа класа е 11.50 лева, а за втора класа - 9.15 лева. Отиване и връщане, отново с първа класа, излиза 20.65 лева.

При това с избора си да ползвате релсов транспорт намалявате над пет пъти отделянето на вредни емисии, излиза поощрителен  надпис в сайта на БДЖ. Държавната компания има много гъвкава ценова политика. Тя прилага отстъпки за пенсионери, ученици, студенти, продават се и и т.нар. групови билети, с които могат да се возят семейства или групи приятели, ако са между трима и шестима души.

Изданието сравнило произволно избрани дестинации с начална точка Пловдив, с които да илюстрираме колко ще ни струва пътуването по Великден с различни видове транспорт (виж таблицата). За база сме взели автомобил на бензин, който гори средно 6 литра на 100 км, влак в купе първа класа и автобус. Пресметнахме най на едро разходите за пътуване при настоящите цени на горивата и билетите за отиване и връщане. 



Безапелационно по евтиния печели жп превозът, който е два пъти по-изгоден от автомобилния, особено ако става въпрос само за един човек. Ако обаче колата е пълна на макс с шофьор и четирима пътници, сметката става съвсем друга. Например до София отиване и връщане с кола е 48 лева и ако вътре са петима, то пътуването излиза на калпак под 10 лева. Което бие цената и на влака, и на автобуса. 
 
Най-евтино зареждат в Унгария

Въпреки скока на горивата в световен мащаб в България зареждаме на бензиностанциите по-евтино в сравнение с повечето държави - членки  на ЕС, и с някои трети страни. По данни на специализирания сайт fuelo.net към 11 април 2022 г.  масовият бензин А95 е най-скъп в Норвегия ​- 4,41 лв./л. Страната не е членка на ЕС, но участва на единния пазар.

Следва Финландия ​- 4,27 лв./л, Нидерландия -4,26 лв./л, Гърция - 4,04 лв./л, Дания - 3,95 лв. Наравно с нашите средни цени за бензин А95 - около 2,95 лв./л, плащат единствено в Словения. Най-евтин е бензинът в Унгария - 2,51 лв./л, в Малта - 2,63 лв./л, в Полша - 2,77 лв./л, и в Кипър - 2,90 лв.

От държавите извън Евросъюза Русия води първенство по евтин А95 - 1,14 лв./л,  САЩ - 1,98 лв./л., Украйна - 2,06 лв./л, а в Турция литърът струва средно 2,32 лв.

Аналогична е ценовата картина и при дизела. От fuelo.net пресмятат, че на фона на средна цена от 3,07 лв./л в България само в Унгария, Малта и Словения зареждат по-евтина нафта - респективно 2,51 лв./л (колкото им е бензинът), 2,38 лв./л и 3,02 лв./л. Над 4 лв. е дизелът във Финландия и Швеция, а в момента точно 4 лв./л плащат в Германия. От страните извън ЕС в Русия отново купуват най-евтина нафта ​- само 1,19 лв./л., в Косово - 1,96 лв./л, в Украйна - 2,27 лв./л.

Пропан-бутанът е най-евтин в Русия и Армения, съответно 0,58 лв./л и  0,91 лв./л. Най-скъпо в ЕС струва в Швеция - 2,72 лв./л. Над 2 лв. плащат за пропан-бутан в Гърция, Германия, Белгия. По-евтино спрямо нашата средна цена 1,60 лв./л е синьото гориво в Австрия - 1,27 лв./л, Литва - 1,26 лв./л.