Евтините дрехи и текстил от китайските онлайн платформи "Шейн" (Shein) и "Тему" (Temu) могат да бъдат опасни за здравето на потребителите. Освен това, главоломното увеличение на този тип търговия води до екологични щети и пречи на устойчивите бизнес модели, които Еврокомисията насърчава.

За това алармираха от Българската асоциация „Кръгов текстил“, цитирани от "Марица". "Наши членове отчитат спад в продажбите в своите обекти в България от 15 на сто за последните 6 месеца, породен в голяма степен от конкуренцията на китайските онлайн търговци и техните практики. Компании с дългогодишен опит са принудени да закрият 10 на сто от своите обекти за търговия с дрехи втора употреба отново за същия период", съобщават от асоциацията. 

Бизнесът на двете китайски онлайн платформи се основава на следната схема: субсидират се поръчки под себестойност и се залага на агресивна реклама. Така местните търговци, включително тези на втора употреба, много бързо губят позиции.

"Макар потребителите краткосрочно да печелят от ниски цени, това елиминира конкуренцията, грижеща се за добрите търговски условия", пише в позицията на организацията. Европейската комисия определя "Шейн" и "Тему" като "много големи платформи", което налага по-строг контрол над дейността им и възпрепятства развитието на кръгови бизнес модели, посочват експертите.

Китайските сайтове за онлайн пазаруване се възползват от необлагаемия с мито минимум от 150 евро за стоки от трети страни. По този начин заливат пазара ни с огромно количество продукти, главно от текстил. Те обаче не минават санитарен контрол, което създава реални предпоставки за здравето, бият тревога от "Кръгов текстил". 

От там посочват още, че разследвания са разкрили високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на "Шейн", надвишаващи нормативните ограничения на ЕС.

Например - тестовете в Южна Корея показаха, че детски артикули съдържат фталати 428 пъти над разрешените норми. Наличието на токсични химикали в материалите е свързано с рискове за здравето както на потребителите, така и на работниците в производствените вериги, заявяват от браншовата асоциация.

Друг негативен аспект е свързан с изработването и условията на труд, при които се произвеждат продаваните китайски стоки. Обвинения от 2022 г. сочат, че "Шейн" доставя памук от Синдзян, нарушавайки Закона за предотвратяване на принудителен труд. Съществуват и други доклади за експлоататорски трудови практики и лоши условия на труд.

"Безспорно е негативното влияние върху околната среда. Както знаем, модната индустрия допринася за 10 процента от глобалните въглеродни емисии. Стоките, продавани през китайските платформи, са предимно от пластмаси и нерециклируеми материали.

Бързият производствен цикъл и ниската степен на повторна употреба допринасят значително за увеличаване на текстилните отпадъци", дават още един нюанс от асоциацията. 

Ежедневно за обслужването на товарите, които изпращат китайските сайтове за електронна търговия, са нужни 88 товарни самолета "Боинг 777". Това показва ръстът на двете компании, които в момента са лидери в сегмента - "Тему" и "Шейн".

В Европа пристигат месечно по 50 милиона пакета с евтини китайски дрехи от техните компании. Според експерта Кристоф Трип, "Шейн" вече контролира 20 на сто от пазара на така наречената "бърза мода". Двете компании надхвърлят приходи от над 90 млрд. долара за тази година. 

Експанзия без спирачки 

Според Европейската комисия до 65 на сто от пратките към ЕС са с документално занижена стойност, за да не бъдат обмитявани и комисията има право да се намеси в случаи, когато чуждестранни субсидии водят до разстройване на вътрешния пазар на Европейския съюз.

Общо 1 млрд. пратки влизат в ЕС през 2022 г., вероятно 2 млрд. през 2023 г. Брутната стойност на стоките, продадени през "Тему", е 290 млн. долара.

 След това активността на пазара се увеличава над 4500 пъти през годината, за да достигне 13,8 млрд. долара през 2023 г.

Поради инфлацията в Европа прогнозите са, че продажбите на китайски платформи ще нарастват, заявят експертите. Китайските онлайн платформи често нарушават интелектуална собственост - водещи марки от цял свят съобщават, че много от стиловете и дизайните на "Шейн" и "Тему" са копирани от други брандове