Живодар Терзиев с много мрачна прогноза за 3 лева литъра бензин до дни
„Нефтохим“ работи на добро натоварване, имат суровини, там няма каквито и да било проблеми или пък да очакваме изненади, каза още той
Живодар Терзиев e pредседател на Българската петролна и газова асоциация. Rоден на 16 май 1974 г. Завършва счетоводство и контрол в УНСС. Управител и съдружник в дружество за търговия с петролни продукти, създадено с изцяло български капитали. Работи в структурите на дружеството от 1996 г. Доказан експерт в бранша, с дълбоки познания върху спецификите на българския пазар и експертиза в сферата на икономиката.
В интервю за в. "Телеграф" Терзиев прави прогнози за цените на горивата в обозримо бъдеще.
- Г-н Терзиев, няма начин да не ви питам кога да очакваме масовите горива да преминат психологическата цена от 3 лв. за литър?
- Този въпрос днес е малко притеснителен. До вчера изглеждаше, че можем да се разминем с преминаването, но да се доближим до тази граница.
В същото време ние не знаем какво ще стане в рамките на утрешния ден и до понеделник, които са много важни дни.
Правя едно уточнение, когато има такива пикови повече от три-пет-осем процента нагоре или надолу в цените на горивата, търговците елиминират това движение, като очакват следващите два-три търговски дни, за да осреднят и видят къде ще се спре махалото.
Да видят коя ще е средната стойност, която пазарът ще приеме. В този ред, ако нещо се случи уникално в утрешния ден, дипломатически преговори, меки санкции, твърди санкции, това може да ескалира до 120 долара за барел петрол, защото при това пренатягане на 60-70-80-99 долара до вчера пазарът беше в очакване, че е много и ще трябва да върне назад.
В този ред възможно е в рамките на първите две-три седмици на март ние да се приближим, а и да минем трите лева. Надявам се пазарът да се успокои и ние да си останем на тези нива, или на каквото там ще покачат търговците, за да бъде поносимо.
- Как стои въпросът със запасите. Имаме ли ги?
- Запаси държавата винаги е поддържала по няколко линии. Това, което поддържат търговските оператори, са задължителни запаси и по тази линия за 80-90 дни запаси са налични и те трябва да покрият търговското търсене на държавата в случая на затруднени доставки.
„Нефтохим“ работи на добро натоварване, имат суровини, там няма каквито и да било проблеми или пък да очакваме изненади. В този ред далеч е да говорим за запаси, защото заводът има суровина, тази суровина се произвежда и върви по даунстрийма към търговски обекти.
В същото време най-страшното нещо, което виждам аз, е, че българският пазар е евтин и сравнително нисък като цена. А пък по-високите пазари са по-желани и по-предпочитани за международни търговци.
И е възможно да се получи преливане от наш пазар към съседен румънски, гръцки, турски, защото просто те са по-платежоспособни и техният пазар върви с по-голяма надценка.
Но пък българският оператор, говоря за рафинерията в Бургас, винаги е проявявал невероятна далновидност и отговорност към пазара. „Нефтохим“ винаги първо е покривал нуждите на българския пазар.
В този аспект не виждам да има каквито и да било притеснения през следващите седмици, пък и през следващите месеци.
- Да поразсъждаваме върху един възможно най-неблагоприятен сценарий. Какво ще правим, ако Русия въобще спре доставките на горива, включително за България?
- Българският пазар на нефтопродукти се обслужва или се захранва на 80% с нефт или горива с произход от Русия или от бившите съветски републики. Ако имаме хипотеза на санкции, финансови санкции веднъж или пък физически санкции, те могат да бъдат лице и гръб.
Веднъж Европа да каже ние забраняваме доставките през руски пристанища, но е възможно и руската федерация да каже - ние пък ограничаваме работата на руските пристанища.
Затова казвам, че това е двояко. Вторият сценарий е по-неприятен, защото избягването на суифта (междубанкова система за разплащания - б. р.) е възможно. Физическият контрол и забраната вече са неприятни. Особено пък ако е от Руската федерация.
Тези нелогични действия, които виждаме в лицето на бойни действия... Не съм предполагал, че може да има през 2022 г. бойни действия на 400 километра от европейска граница, наистина. Та това е много по-страшно всъщност, отколкото някой да вземе решение, че няма да му работят пристанищата.
- И все пак какво да очакваме?
- Пак казвам, трябва да изминат три-четири дни чисто търговски, да видим очакванията, да видим самите банки или финансови посредници и брокери на тези стоки на борсите какви новини ще произведат и чак тогава това да бъде мултиплицирано по реда на складовете и бензиностанциите. Горива на станциите има, складовете също работят.
Да, ежедневно се вдигат цените на горивата, но пак казвам, въпрос на няколко дни е да видим точните цифри, числото, на което ще бъде спряно махалото.
- Вашата асоциация лансира идеята за нови, по-модерни методи на обслужване по бензиностанциите, които ще доведат до икономия на персонал и съответно до известно намаление на крайните цени на горивата. Бихте ли ги разяснили за читателите на „Телеграф“?
- Това са модерни методи за търговия при бензиностанциите, или така наречената дигитална касова бележка. Да кажем така - просто всеки един наш клиент ще замества работата и услугата, която върши касиерката в съответния обект.
Той ще стане наш партньор в отчитането на продажбата към НАП, без да има каквито и да било рискове за фискалната система на страната, с други думи, за приходната част.
Очаквам да имаме три етапа при въвеждането на методиката. Първият етап е за онези корпоративни клиенти, водачи на товарни автомобили, бизнес ориентирани, малки дистрибутори, които зареждат, бързат и дори не посещават магазина на бензиностанцията.
За тях това е мъчение. Те ще получат т. нар. бърза писта, по която да бъдат самообслужвани и да зареждат и да заминават. На втория етап ще бъде приложено в почивни дни и нощно време обслужване на населението.
И може би на третия етап, когато това стане достатъчно достъпно и усвоено от потребителя, сигурно ще има бензиностанции, които целодневно ще работят без оператори.
- Разбрах, че разговаряте по въпроса с НАП...
- Да. Ние ще представим нашия модел. Той с нищо не нарушава интереса на фиска, но трябват няколко дребни коментара в закони, в наредби. А и Националната агенция по приходите да се убеди, че идеята ни не е да намалим прихода в бюджета, а да намалим нашия разход, който да доведе до оптимизация на цената. Но нека да кажем нещо оптимистично.
Смятам, че следващата 2023 г. особено младите и амбициозни наши клиенти, които работят наистина с дигитални устройства, ще могат още докато са в колата, да си поръчат гориво, количество, вид на плащане, колонка и пистолет, да го получат в рамките на няколко минути и всичките отчети, касови бележки да се върнат автоматично при този млад потребител.
А за онези, които не могат да се справят толкова добре, ще има, разбира се, оператор на място, който ще помага на хора, които нямат смартфони или дигитални устройства. Но аз считам, че българският потребител е достатъчно грамотен с мобилните устройства. Това, от една страна, ще бъде интересно, от друга страна, ще помогне за оптимизиране на разходите.