Нощно време в морски условия е твърде вероятно пилотът на изтребителя, който падна в Черно море, да е загубил ориентация. Това допусна в „Тази сутрин“ по bTV авиоекспертът Ангел Борисов.


По думите му това не е нещо, което се случва изключително рядко.

Огласиха подробности за катастрофата с българския изтребител край Шабла

Той коментира още, че военните учения са коренно различни от гражданската авиация. Зависи от запаса гориво колко навътре в морето е навлязла машината.

Относно техниката, с която разполагаме, Ангел Борисов коментира, че е възможно някои от двигателите на изтребителите да са с по-стар ресурс, но въпреки това те ежедневно се контролират технически.

„Не би трябвало да се допусне такъв отказ на двигателя, който да доведе до фатален край. Разбира се има откази, които не могат да се предвидят.

При определени обороти със сложни маневри е възможно да се получи префорсиране и двигателят да избухне“, поясни авиоекспертът.

„Пилотът в стремежа си да изпълни точно задачата, която му е поставен, може да предприеме рискова маневра. Може да получи срив самолетът, зависи с какъв ъгъл на атаката ще подходи. Той не трябва да изпълнява задачи, които са невъзможни за самолета“, обясни още Борисов.

На въпрос възможно ли е пилотът да е катапултирал той поясни, че няма проблем това да се случи независимо на каква височина е.

„В момента условията на са толкова лоши и да е студено. Би трябвало да открият пилота с вертолета, който наблюдава района“, допълни авиоекспертът.

БЛИЦ припомня, че изтребител "МиГ-29" е паднал тази нощ край Шабла по време на военно учение. Радиовръзката с машината е изгубена към 00:45, когато самолетът е изчезнал от радара. 

В момента тече операция по издирването на пилота.

Първа версия за трагедията с българския военен самолет край Шабла

В нея участват сили и средства от състава на Военноморските сили, Съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и Военновъздушните сили.

Министърът на отбраната Георги Панайотов пътува към района на инцидента. Медиите ще бъдат информирани своевременно за хода на издирвателната операция.

Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 21“ е прекратено.

Тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 2021“ започна в понеделник. В него участват над 2000 военнослужещи от България и САЩ.

В рамките на учението се провеждат съвместни бойни стрелби на формирования за противовъздушната отбрана и авиацията с участието на сили и средства от въоръжените сили на Сърбия.

Вчера на зенитния полигон "Шабла" е имало стрелби на щурмовите самолети Су-25К (б. н. 246 и 253) и Су-25УБК (б. н. 002 и 095) от БПР-Безмер.

В сутрешния слот по двойки първо "спарките", а след това и бойните са осъществили пускове на НУРС С-5 по морска мишена. Всеки от самолетите носел по 8 НУРС С-5.

Причината - задачата бе самолетоводене и прицелване по морска мишена, а не унищожаването й. Според пилоти на Су-25 морската мишена е много по-трудна задача, отколкото наземните цели. Причината - липсват ориентири във водата.

Втората причина е липсата на изправни и в годност НУРС С-5 в българските ВВС, отбелязва pan.bg.

Това не е първият инцидент с машини на бойната ни авиация през последните години.

През 2017-та вертолет "Пантер" на ВМС пада във водите на Черно море по време на учение.

През 2018-та военен хеликоптер Ми-17 пада край "Крумово", Пловдив. Двамата пилоти загиват.

Най-сериозният инцидент е през 2012-та година по време на учение. Самолет МиГ-29 пада край Пловдив. Военните успяват да катапултират.

Служебният премиер Стефан Янев е отменил служебните си ангажименти за деня и се е насочил към Шабла. Заседанието на министерски съвет, което трябваше да се проведе днес от 10 часа, се отменя за четвъртък. 

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!