51 години след катастрофата с изтребителя МиГ-15, в която загина първият космонавт в света Юрий Гагарин и в навечерието на 12 април, когато е годишнината от излитането му в Космоса, се появиха нови подробности за трагичната му гибел. 

Те бяха разкрити от колегата на Гагарин в първия отряд космонавти Алексей Леонов, който на 18 март 1965 г. стана първият човек, излязъл в открития космос. 
 

Леонов поттвърди пред тв "Звезда" версията си, че към изтребителя МиГ-15, в който са били Юрий Гагарин и инструкторът полковник Владимир Серьогин, на форсиран полет се е приближил друг боен самолет Су-15.

Летецът на Су-15 е прелетял на разстояние 10-15 метра със скоростта на звука от изтребителя  МиГ-15. В крайна сметка самолетът на Гагарин се преобърнал от мощния въздушен поток. 
 

Юрий Гагарин и Алексей Леонов

Но комисията, разследваща гибелта на пилотите, стига до извода, че катастрофата е станала заради сближаването на МиГ-15 до метеобалон и рязкото му отклоняване, след което изпада в свредел и се разбива. 

84-годишният Леонов обаче поддържа своята версия: „Видях разсекретен документ, който потвърждава (тази теза). Комисията е скрила истината, за да защити оцелелия пилот, твърди той, но отказва да разкрие самоличността му, като добавя само, че става дума за "достатъчно известен" човек, който днес е „стар и болен". „Вече не е тайна - става дума за небрежност и нарушаване на правилата на авиацията", обобщава Леонов.

Но тъй като 29 тома с резултатите от разследването на катастрофата остават засекретени и това твърдение остава само хипотеза. 
 

Бившият офицер от ФСБ, който е служил през ония години в Център за подготовка на космонавти, полковник Николай Рибкин има свое мнение за причините за трагедията на 27 март 1968 г., което е споделил в книгата си "Записки на космическия контраразузнавач". 

"Най-разпространената версия: МиГ-15 е изпаднал в критична ситуация (врязал се е в сонда, птица, отклонил се е от прелетял наблизо самолет) и се е сринал в свредел. Но летците са излезли от него и почти са извели изтребителя от пикирането. За това свидетелстват всичко: положението на задкрилките, работните пози на Гагарин и Серьогин, дори отсъствието в кръвта им на голямо количество адреналин. Това е доказателство, че те дори не са успели да се уплашат и са били уверени, че ще спасят машината и себе си. Но не им достига височина. Гагарин и Серьогин са били уверени, че под долния слой облаци има достатъчен запас от височина, но се оказва, че просто го няма", обяснява Рибаков.

Според него основната вина за това трагично заблуждение на екипажа на МиГ-15, трябва да се търси в екипа, който е ръководел полетите във фаталния ден.

Превод и редакция: БЛИЦ