Уличиха почти всички БГ инфлуенсъри в огромна измама!
30 долара прибавят по 1000 бота към последователите ни в Инстаграм
Може ли даването на лична препоръка да бъде професия? Категорично да, съдейки по милионите индивиди, които се самоприемат като истински звезди, влияещи на чуждо мнение в Инстаграм. Последователите са новата валута, пише Монитор.
Независимо какво съдържание предлагаш, стига да имаш достатъчен на брой последователи можеш да изкарваш пари... или поне да цакаш простолюдието с безплатни продукти, които всякакви знайни и незнайни брандове ти изпращат.
Още преди Инстаграм да стане масово предпочитаната социална мрежа, психолози предупреждаваха за пагубните последствия, които може да има манията за харесвания.
Спомняте ли си добрите прости времена, в които младежите просто искаха да бъдат лайквани (харесвани – б.а.) и максимумът, който извличаха от това, беше лично удовлетворение? Днес бутонът за симпатия, изобразен като палец нагоре, сърце или друго, има много по-голяма тежест. Той не просто те прави популярен, модерен и готин. Той те прави богат, способен да пътешестваш до Дубай и Малдивите през седмица... по същия начин, по който виждаш, че го правят всички останали инфлуенсъри.
Каква в своята същност е тази нова професия? Дефиницията се крие в самото наименование – търгуваш с влиянието си. Кой обаче може да измери това влияние? Брандовете масово разчитат на цифричката, изписана под брой последователи в самия Инстаграм.
И тъй като модерната професия все още е трудно да бъде регулирана, а интернетът не е най-безопасното място, то вече ни е ясно, че надписът може лесно да бъде манипулиран.
Едно елементарно търсене в Google ни показва, че можем да напомпаме броя на последователите си с цели 1000, ако се разделим само с 30 долара (или това са грубо 48 лв.). У нас е трудно да се каже колко последователи трябва да имаш, за да се считаш за инфлуенсър, но за около 500 лв. със сигурност ще гравитираш поне около орбитата на така бленуваното ни занимание.
Вероятно си мислите, че до това закупуване на последователи прибягват само нереализираните звезди с болни амбиции и те успяват изключително рядко. Истината обаче е друга.
Инфлуенсърите масово боравят с лъжливи и роботизирани симпатизанти – нещо, което доказва и журналистът Ник Билтън в документалния си филм „Фалшива слава“. В 83-минутното заглавие той набавя трима доброволци чрез кастинг, които са буустнат (повишават) влиянието си в интернет благодарение на платените ботове. И експериментът доказа, че е напълно възможно да започнеш да печелиш добре след първоначалната инвестиция за фалшиви последователи.
На нашия по-малък пазар ботовете също съвсем не са табу
До 76 на сто дори могат да достигнат фалшивите последователи на родните инфлуенсъри в Инстаграм, показва проучване на „Монитор“ в платформите modash.io и influencermarketinghub.com.
Въпросните софтуери изчисляват в каква степен е автентичен профилът на даден потребител на социалната мрежа. Именно според тях дори най-оборотните ни личности онлайн, подредени в топ 30 на InfluencerBG, боравят с ботове.
Така например поставеният на 9-о място в класацията профил на Златина Жекова има над 70 на сто фалшиви последователи, сочи справка в modash.io. Самите автори на софтуера, който не е известно публично точно как функционира „зад кулисите“, обясняват, че до 25% неистински фенове е в границите на нормалното.
Такъв е случаят според платформата с акаунтите на Нина Добрев (23,29%), Лазар Ангелов (23,34%), Тита (16,49%), Гери-Никол (17,43%), Преслава (23,97%), Джулиана Гани (17,37%), Галена (19,22%), Александра Петканова (15,18%), Филип Киркоров (20,51%), Алисия (19,63%) и много други.
Струва си да се отбележи, че интернет „разпознава“ проблем, свързан с наличието на ботове за последователи дори ако профилът е автентичен и не е закупувал допълнителни екстри. Така налице са няколко инструмента, с които честните до перфекционизъм инфлуенсъри биха могли да се лишат от излишните машинни фенове.
Laelegantia, както е името на Жекова в Инстаграм, е активна в мрежата от 30 ноември 2012 г. Първоначално публикациите й не се радват на огромен интерес, което е повече от нормално не само за прохождащ потребител на сайта, но и предвид, че самата платформа все още не е набрала популярността, с която се слави днес. Специалистите в сферата ни съветват да следим за големи и нелогични скокове в лайкове и коментари (които също се купуват масово – б.а.), за да различим дали даден акаунт е автентичен.
За Жекова първото по-осезаемо покачване, което буди подозрение, е на 20 септември 2016 г., когато четири поредни нейни публикации се разписват с над 2000 харесвания при традиционно около 500 на останалите й постове. В тях, разбира се, блогърката с адресна регистрация в Лондон не пропуска да направи и реклама. В момента Жекова се радва на общо над 792 хиляди последователи в Инстаграм, като постовете й се харесват обичайно от над 10 000 души.
Друга блогърка с адрес в чужбина – Гергана Иванова, която стопанисва профила fashionismyforte и е поставена на 22-ро място в класацията на оборотните родни инфлуенсъри, е заплатила за 47,99% от последователите си, сочи отново modash.io. Българката, която от дете живее в САЩ, има над 412 хиляди последователи, като последните й постове се харесват от над 7000 потребители на мрежата.
Драстични скокове в лайковете се наблюдават и при нея, като от масово по 2000 палци нагоре на публикации през октомври 2016 г. лайковете се качват на над 7000. Това се случва горе-долу година след като Иванова дебютира в Инстаграм.
Дали това се дължи на закупуване на фалшиви последователи не може да бъде доказано.
Софтуерите по дефиниция не са съвършени
Конкретно modash.io пък открива проблем още при профилите на Емил Конрад, Николета Лозанова, Мирослав Барняшев (Русев), сестрата на Саня Борисова – Рене, и др., при които процентът на потенциално неистински следвания стига до малко над 30.
Другата платформа – influencermarketinghub.com, не претендира за толкова голяма точност, като по-скоро отбелязва къде се откриват аномалии в графата с последователите. Сайтът посочва и когато открива неавтентичност сред лайковете и коментарите на отделните публикации. В случая на Жекова и Иванова двата използвани софтуера потвърждават наличието на машинна дейност в профилите.
При Мирослав Барняшев (Русев) обаче вторият не открива наличие на фалшиви фенове, коментари или харесвания. И обратното – въпреки че профилът на Филип Киркоров например е утвърден като неслужещ си с фейк почитатели от modash.io, същият е посочен като такъв с аномалии при последователите от influencermarketinghub.com.
Напук на всичко това роденият в България певец е получил отлична оценка и от втората платформа за присъствието си в Инстаграм, като достига до рядко срещаната оценка от 95 (от 100 т.). Това се дължи отчасти и на факта, че сайтът измерва цялата ангажираност, която акаунтът генерира с отделните си постове.
КЪМ 2019 Г.
Близо 1/2 от потребителите на мрежата са „звезди“
Почти половината, или по-точно 40 на сто, от всички профили в Инстаграм могат да се нарекат „активни инфлуенсъри“.
Такава поне е статистиката към далечната вече, когато става въпрос за технологии, 2019 г. според InfluencerDB. В това число влизат всички акаунти, които разполагат с над 15 хиляди последователи. Над 80% от всички тях стигат максимум до 100 000 други потребители.
Реалността зад модерната професия в цифри би могла да доведе до заключението, че изкарването на пари от Инстаграм е лесно. В пъти по-затруднени обаче се оказват маркетолозите и пиар специалистите на отделните брандове. Причината – вероятността платената им реклама през инфлуенсър да достигне до ботове вместо до истински хора се увеличава лавинообразно.
„Важно е компаниите да избират внимателно интернет звездите, с които работят. Инфлуенсърите трябва да имат автентична ниша, да се ползват с авторитет и да имат лоялна фенбаза“, коментира специалист пред eMarketer. Въпреки ясните на теория правила в бранша близо половината маркетинг специалисти в САЩ казват, че изпитват сериозни затруднения в подбирането на инфлуенсъри.