Светът е отправил поглед към най-гледания сериал в момента - "Игра на тронове" и осмия му, последен сезон. И без да споменаваме съдържанието, ще отбележим само, че както стана ясно за мнозина от феновете, в четвъртия епизод на сезона се появява за изненада чаша за кафе. Чашката с пластмасово капаче е поставена върху масата пред Денерис Таргариен в една от сцените. Тя беше бързо забелязана от наблюдателните фенове въпреки че се вижда малко замъглено. Завихри се голяма дискусия дали това е платено продуктово позициониране в полза на... Starbucks, пише "Мениджър".

Не, не е. Чашата е била забравена случайно от член на снимачния екип и е влязла в кадър - това заявиха от сериала. Starbucks не е плащала за поставянето ѝ, твърдят те. В понеделник от HBO потвърдиха пред изданието Insider, че става дума за забравена чаша на хората, които осигурявали храна и напитки на актьорите и екипа по време на снимки. От телевизионния канал дори се пошегуваха, че поставеното лате пред Денерис било грешка: "Тя беше поръчала билков чай".

Но да погледнем нещата от маркетингова гледна точка. Независимо дали е случайно забравена, стояща неестествено чаша в обстановката на фентъзи сериала или нещо, което е било забелязано на големите екрани за монтажа, но все пак оставено така, това бе голяма маркетингова акция в полза на бранда Starbucks. След случая с "грешката" се завихриха множество коментири и внимание към него в социалните мрежи и от уста на уста. Цялото това "шумене" се равнява на една глобална PR кампания на стойност над 2 млрд. долара, посочи в материал Business Insider.
Стейси Джоунс, главен изпълнителен директор на маркетинговата агенция Hollywood Branded, специализирана в продуктовото позициониране, коментира пред INSIDER, че Starbucks би трябвало да плати от 250,000 до $1 милион, за да бъде оставена една от чашите ѝ пред Майката на драконите, ако можеше това да се случи. 
 

"Ако разглеждаме това в общ план и сравняваме "Игра на тронове" с другото най-гледано съдържание, което е налично, става дума за продуктово позициониране в диапазона на от 250 000 до 1 млн. долара, при което продуктът е поставен пред много централен персонаж в сюжета", коментира Джоунс. Тя обаче отбеляза, че по принцип HBO не приема пари от рекламодатели за поставяне на обекти в съдържанието, защото според политиките ѝ нейните абонати плащат за телевизионно и стрийминг преживяване без реклами. 

Използвайки данни от платформа за медиен мониторинг на име Critical Mention, Джоунс изчислява, че цялостната PR стойност за Starbucks от показването на чашата в епизода на сериала е някъде в диапазона на 2,3 млрд. долара. И тази сума се покачва. "Това беше една от най-големите и най-позитивни пиар стойности в историята на рекламата", коментира още Джоунс. 

По думите ѝ фактът, че всички предполагат, че чашата е на Starbucks, макар че в кадрите не се вижда лого на компанията, е отлично свидетелство за стойността на бранда Starbucks. 
 
 
Говорител на MarketWatch пък заяви, че туитовете в Twitter, свързани със Starbucks, са били излъчвани с 10 пъти по-висока скорост от средната им за час в понеделник сутринта, след излъчването на епизода. 

Изпълнителният продуцент на "Игра на тронове" Бърни Колфилд се извини пред WNYC в понеделник, шеговито добавяйки: "Вестерос е първото място (в сериала), което всъщност има Starbucks".