Панаирът на играчките в Ню Йорк се провежда веднъж годишно и привлича по над 25 000 посетители от целия свят. Форумът е едно от ключовите събития в индустрията, което привлича производители на играчки, търговци и медийни компании.

През последните години обаче инфлуенсърите в YouYube постепенно се превърнаха в едни от най-влиятелните играчи в този бизнес, а сред ключовите участници на изложението вече се срещат все повече непълнолетни представители, пише BBC.

Един от тях е 12-годишншият Деймиън Камарило, който отваря своя канал във видеоплатформата през 2015 година, а днес вече има близо 1 милион абонати. Във видеата той често участва с 8-годишния си брат Дейон - устройват си битки с водни пистолети, състезават се с коли с дистанционно управление и играят на Fortnite.

Видеоканалът на Деймиън прави средно по 13 милиона посещения на месец. Благодарение на тях семейството му, което живее в Аризона, печели между 400 хиляди и 1 милион долара годишно, в зависимост от сезона. Производителите на играчки му плащат за тестове на техните продукти и за реклама във видеоканала.

Бизнесът е толкова печеливш, че бащата на Деймиън, Илай Камарило, решава да напусне работата си като IT специалист и да се занимава изцяло с проектите на сина си.

В света на YouTube инфлуенсърите обаче има и хлапета, които печелят значително повече. 8-годишният Райън Каджи и неговият канал Ryan's World имат 24 милиона абонати. Малчуганът е най-добре платеният "ютубър" в света с приходи от над 200 милиона долара.

Откъде обаче идват всички тези постъпления? 

През последните години производителите на играчки са изправени пред глобално свиване на търсенето, тъй като все повече деца предпочитат да се забавляват "онлайн" пред телефоните, таблетите и телевизорите.

По тази причина компаниите от индустрията се опитват да засилят своите връзки с YouTube и останалите интернет платформи, спонсорирайки различни видеоканали за промотиране на техните продукти. Много от тези рекламни канали обаче всъщност се разработват от деца.

Тази тенденция не остава незабелязана от регулаторите, които се притесняват, че използването на малчуганите за търговски цели нарушава тяхното лично пространство и застрашава сигурността на техните данни.

По тази причина YouTube промени политиката си за рекламните приходи, като постави ограничения върху обхвата на т. нар. "таргетирани реклами", които са предназначени за хора с определен кръг на интереси (в случая с производителите на играчки това са именно децата).

Илай Камарило казва пред BBC, че промяната се е очаквала от известно време и YouTube инфлуенсърите за били подготвени за нея. Той и неговите синове моментално са регистрирали спад в приходите от онлайн реклами с около 50%.

Но въпреки това, повечето експерти не очакват новите рестрикции да спрат растежа на индустрията и да попречат на разрастващото се влияние на онлайн инфлуенсърите. В глобален мащаб през 2020 година се очаква бизнесът да похарчи над 10 милиарда долара за т. нар. "инфлуенсър маркетинг", което представлява ръст от 53% спрямо 2019 година.

По данни на Американската асоциация на производителите на играчки, цитирани от BBC, 40% от децата на възраст под 14 години гледат YouTube или специализираната платформа YouTube Kids поне по веднъж на седмица. Над 60% от тях поне веднъж са пожелали да имат играчки, които са видели в интернет.

В тазгодишното издание на Панаира на играчките в Ню Йорк участват над 100 продуценти на видеоканали в YouTube, като много от тях, които все още не са пълнолетни, идват заедно със своите агенти.