Ето какво става, когато военен самолет прихване пътнически във въздуха

Експерти от авиацията нарекоха отклоняването на самолета "голям дипломатически инцидент", толкова сериозен, че тези, с които BBC разговаря, не могат да си спомнят нищо подобно

Ако военен самолет ви прихване и ви даде команда, вие се подчинявате". Това е мнението на пилот, който говори пред BBC. Той заяви, че решението на Беларус да принуди пътнически самолет да кацне е "абсолютно безразсъдно".

Беларус изпрати боен самолет, за да отклони пътнически самолет на Ryanair - летящ от Гърция към Литва - и го принуди да кацане в Минск в неделя, твърдейки, че на борда има бомба. Взривно устройство не е намерено. Полицията обаче отведе опозиционния журналист Роман Протасевич, когато самолетът кацна в столицата на Беларус.

Това беше летище, което пилотите нямаха в плановете си за полет.

Експерти от авиацията нарекоха отклоняването на самолета "голям дипломатически инцидент", толкова сериозен, че тези, с които BBC разговаря, не могат да си спомнят нищо подобно.

Когато въздухоплавателно средство лети през международно небе, самолетите имат гражданството на държавата, в която са регистрирани.

В този случай се разбира, че самолетът Ryanair е регистриран в Полша на "Ryanair Sun" - дъщерно дружество на ирландската авиокомпания. Когато самолетът лети, независимо от позицията му в небето, той остава с полска националност.

"Да се ​​прихваща самолет в полет е дипломатически инцидент, включващ държавата на регистрация", казва старши източник в индустрията от голям авиационен бизнес. Той добави, че "това е огромно нарушение на толкова много международни споразумения".

Законът, който позволява на самолетите да прелитат над държави, без да е необходимо да кацат, е "Първата свобода на въздуха" и тези свободи на въздуха са от съществено значение, за да се даде възможност на пътниците да се придвижват от една държава в друга по света.

Решението на Беларус да прихване пътнически самолет във въздуха и да го принуди да кацне в трета държава нарушава този код. Поради тази причина шефът на Ryanair, Майкъл О'Лиъри, определи ситуацията като "пиратство, спонсорирано от държавата".

BBC разбира, че Беларус не е подписала Международното споразумение за транзитно въздушно обслужване, което е олицетворение на "Първата свобода на въздуха", както и още други кодекси.

Кога може да се случи военно прихващане?

Според авиационни експерти военен ескорт или прихващане се случва предимно от съображения за безопасност. Ако пътниците на борда на полета и тези в градовете на земята са изложени на риск, тогава държавите ще реагират, за да ги защитят.

Ако управлението на въздушното движение (ATC) временно загуби радиовръзка със самолет, операторите незабавно ще работят за възстановяване на радиокомуникацията. Но ако това не се случи и екипажът от пилотската кабина не успее да отговори на двете си честоти, военните могат да се намесят.

"Военният самолет идва, за да привлече вниманието ви и да ви накара да се обадите - и да се увери, че не сте били отвлечени и не предстои да се блъснете в столица. ATC е много изнервен, когато радио връзката със самолети се изгуби след 11 септември ", обясни един пилот.

Като алтернатива, ако капитан се обади по радиото с един от редица "кодове", за да сигнализира, че самолетът е в беда, може да бъде разположен и военен ескорт. Има редица сценарии, при които един от тези кодове може да бъде използван - включително механична авария, загуба на комуникация или дискретен начин да кажете на ATC, че сте били обект на незаконна намеса.

Какво се случва по време на военен ескорт?

Ако военни самолети са изпратени, за да придружат пътнически самолет в небето, те застават във формация пред пътническия самолет.

"Капитанът седи от лявата страна на самолета. Ще имате самолет, който ще изтегли от лявата страна, за да има ясна линия на видимост за капитана", казва един старши източник в индустрията. Той добавя, че ако има втори самолет, той може да заеме позиция от дясната страна или зад самолета.

В този момент военните самолети ще се опитват да се свържат с пътническия самолет на международна аварийна честота. В случай, че няма комуникации, защото радиостанциите са се повредили, има брошура със сигнали за прихващане, които са маневри, които определят какво трябва да направите.

"Те проблясват светлините си през нощта. През деня клатят криле, което означава да ги последвате, а вие трябва да ги следвате", обяснява пилотът.

В понеделник групи за пилоти във Facebook се оживиха с дискусии относно прихващането, като много от пилотите имаха критики, отправени към пилотите, че са последвали военните самолети към Минск, вместо да продължат към Литва.

"Ако военен самолет ви прихване - и ви даде команда - вие се подчинявате. Не можете да не се подчинявате на командата. Нямате друга възможност, освен да следвате заповедите. Това е като на земята, когато полицията ви каже да направите нещо", обяснява пилотът.

Беда за пилотите, екипажа и пътниците

Всеки самолет има план за полет, който се подава в Eurocontrol. Там има всичко - от излитане от писта едно, включва всички елементи на маршрута и полета, и кацането на писта две. Но прихващането означава, че планът може да бъде почти унищожен.

"Тогава пилотите биха били изключително притеснени. Те не знаят защо и какво се случва. Къде отиваме? Какво е летището? Какво е времето?", добави пилотът от голяма британска авиокомпания.

Проблемът е, че в сценарии за прихващане като този, пилотите може да не са напълно подготвени за траекторията на полета, по която може да бъдат помолени да летят и следователно може да има по-висока степен на риск за всички.

"Пилотите вече нямат контрол върху полетния план и пълния надзор за безопасността, който идва с това", обясни един старши източник в индустрията, добавяйки, че "без да знаете плана, вашата ситуативна информираност се влошава, както и способността да планирате своя собствен полетен път до безопасно кацане".