Учените са открили, че Нил, най-дългата река в Африка, е около шест пъти по-стара, отколкото се смяташе досега. Експертите са стигнали до това заключение след като са открили отлагания от седименти под делтата на Нил, възникнали от приток - Синия Нил в Етиопия. Възрастта им е около 30 милиона години. Резултатите от изследването са публикувани в списанието Nature Geoscience.
Геолозите са установили, че "конвейерът" на магмата е започнал да се издига по Етиопските планини преди 30 млн. години В същото време кората под Египет се е отпускала, образувайки плавен склон, който водел Нил по северния му път. Ако това не се е било случило, топографията на Африка би изместила Нил към Атлантическия океан на запад, влияейки върху развитието на цивилизациите.

Смята се, че дълго съществуващите реки се променят, така че неизменността на Нил изглеждаше загадъчна за учените.

"Един от най-големите въпроси по отношение на Нил е кога е възникнала тя и защо толкова дълго е съществувала", отбелязва геологът Клаудио Фацена от италианския университет Roma Tre University.

За да разкрият тайната на неизменността на Нил, професор Фасцена и неговите колеги решили да проследят историята на реката. За да направят това, те анализирали древни скали с вулканичен произход във високопланинските райони на Етиопия и ги съпоставили с отлагания от седименти надолу по реката, които се оказали под делтата на Нил.

Река Нил, снимана от космоса

Изследователите установили, че след бързо издигане, етиопското високопланинско пространство, образувано преди около 30 милиона години, остава относително постоянно във височина в продължение на милиони години. С какво е било свързано това - учените по-рано не можеха да определят.

Геолозите се обърнали към компютърното моделиране, проследявайки тектонската активност на земните плочи преди около 40 милиона години и изяснили, че етиопските планини са свързани с поток от гореща основа от дълбините на Земята. Той защитава планинския терен дори сега.

Сега учените планират да приложат тази техника по отношение на две други гигантски реки - Конго и Яндзъ.