"125 години след публикуването на вампирския роман на Брам Стокър, двама изследователи анализирали документ в стая в Трансилвания, който е на повече от 500 години и е подписан от самия Дракула", пише The Guardian .

Глеб и Светлана Зилберщайн извличат генетичен материал от писмата, написани от Влад Дракула – историческото вдъхновение за графа на вампирите на Стокър, оставен от неговата пот, пръстови отпечатъци и слюнка.

Двамата „протеинови детективи“, както ги наричат, /въпреки че предпочитат да бъдат наричани „исторически химици/, ще изградят представа не само за физическата конституция на Влад Цепеш, но и за условията на средата, в която е живял.

„Невероятно е, че извлякохме молекулите на Дракула на 125-ата годишнина от романа на Брам Строкър“, каза Глеб Зилбърщайн.

„Не съм планирал специално тази среща. Цяла нощ след извличането на молекулите на Дракула валеше, виеха кучета и блестяха светкавици. Беше наистина вълшебна атмосфера. Граф Дракула благослови освобождаването му от румънския архив”.

„Нашата работа е да открием биохимичните следи останали от времето, когато историческият обект е бил създаден или когато е бил използван от историческа личност“, каза още Зилбърщайн.

„Когато открием „исторически биомолекули“, започваме да ги анализираме. Тоест, за определяне на молекулния състав и възрастта на историческите молекули. Основно определяме протеини и метаболити.

Тези молекули са по-стабилни от ДНК и предоставят повече информация за условията на околната среда, здравето, начина на живот, диетата на историческата личност на която са принадлежали историческите молекули“, добавя Глеб.

Кои са сем. Зилберщайн

Семейство Зилберщайн са родени в Казахстан, но през последните 26 години живеят и работят в Тел Авив, Израел. Заедно с професор Пиер Джорджо Ригети от Политехническия университет в Милано, те разработват биохимичен анализ, използван за извличане на протеини от предмети, докосвани или носени от отдавна починали хора.

Първият им експеримент е върху оригиналния ръкопис на романа „Майстора и Маргарита“ на писателя Михаил Булгаков.

„Намерихме следи от морфин и протеини за бъбречна патология в страниците на ръкописа, което доказва, че той го е написал, докато е бил под въздействието на лекарства, които е използвал за облекчаване на остра болка в бъбреците", обяснява Зилберщайн.

За смъртта на Чехов

"След Булгаков се занимавахме с Антон Чехов. Анализирахме ризата с която е умрял и последното му писмо. Чехов страдал от туберкулоза и използва различни вещества като болкоуспокояващи, но умира от инсулт.

След Чехов започнахме да проучваме писмото на Джордж Оруел до Москва и открихме следи от туберкулоза, която той е получил в Испания“, обяснява още Глеб Зилберщайн.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук