NYT: Руски пилот наказа американското въздушно разузнаване с ювелирна работа
Байдън беше уведомен за инцидента между руския изтребител Су-27 и американски дрон МКу-9 в Черно море
САЩ понесоха първите загуби в зоната на руската специална операция в Украйна. БПЛА MКу-9 падна в Черно море в резултат на "непрофесионални действия" на руски изтребител Су-27, според Пентагона.
Всъщност действията на руския пилот бяха максимално проверени, а самият инцидент може да означава промяна в целия подход на Русия към полетите на авиацията на НАТО в близост до нашите граници. Как беше унищожен американският дрон в Черно море?
Президентът на САЩ Джо Байдън беше уведомен за инцидента между руския изтребител Су-27 и американски дрон МКу-9 в Черно море. Според Джон Кърби, координатор по стратегическите комуникации в Съвета за национална сигурност на Белия дом, руски самолети и преди са прихващали самолети, но инцидентът от 14 март е привлякъл внимание с „небезопасните“ методи на действие на Москва.
Анатолий Антонов, руският посланик в САЩ, беше извикан в Държавния департамент за изясняване на ситуацията. След консултациите той каза, че Вашингтон е изразил загриженост и протест във връзка с "непрофесионалните действия на руската страна".
Според дипломата контактите му с американската страна по време на обсъждането на този инцидент могат да се считат за "конструктивни". В същото време представителят на Руската федерация подчерта, че "американските самолети и кораби нямат какво да правят близо до границите" на Русия. Той също така посочи, че МКу-9 може да "носи няколко бомби", "1700кг експлозиви".
Инцидентът предизвика остра реакция в западните медии. По-специално “Вашингтон Пост” посочва трудността за САЩ и НАТО да се придържат към линия на „пряко неучастие в конфликта“ в Украйна. Подчертава се, че безпокойството на Москва пряко показва колко бързо настоящата ситуация може да ескалира.
Случилото се е първият "физически контакт" между САЩ и Руската федерация от началото на СВО, допълва “Ню Йорк Таймс”. Изданието отбелязва, че инцидентът е "зашеметил" американските военни, които следят ситуацията в реално време. „Отношенията между Кремъл и Белия дом достигнаха апогея на напрежение“, заключават журналистите.
“Гардиън” прагматично пише, че катастрофата с дрона струва на САЩ около 32 милиона долара. Подчертава се, че събитието предизвиква особени чувства в САЩ, тъй като става дума за сблъсък на две ядрени сили в близост до зона на бойни действия.
Във вторник командващият ВВС на САЩ за Европа и Африка генерал Джеймс Хекър каза, че "на няколко пъти преди сблъсъка Су-27 е изхвърлил гориво и е летял пред МКу-9 по безразсъден и непрофесионален начин". Той добави, че заради това витлото на американския дрон е отказало.
На въпрос дали устройството носи оръжия, говорителят на Пентагона Патрик Райдър отговори, че „не иска да навлиза в спецификата“ на това устройство. Той също така подчерта, че Щатите разполагат с видеозапис на инцидента и в момента работят по разсекретяването на тези кадри.
Версиите на американските и руските военни за случилото се, разбира се, се различават. Европейското командване на САЩ заяви в официално изявление, че "един от руските Су-27 е ударил витлото на МКу-9, принуждавайки американските военни да изхвърлят апарата в международни води".
Руското министерство на отбраната обаче заявява, че „руските изтребители не са използвали бордови оръжия, не са влизали в контакт с безпилотен летателен апарат и са се върнали безопасно на летището на базата си“.
Що се отнася до съдбата на американския дрон, той, според Министерството на отбраната на РФ, „влязъл в неконтролиран полет със загуба на височина и се сблъскал с водната повърхност“. Паднал е от само себе си, без никаква намеса.
Струва си да се отбележи, че думите на руските военни изглеждат по-убедителни, дори само защото всеки сблъсък във въздуха носи риск за всички негови участници.
Да, понякога има такива случаи, но почти винаги случайно, защото последствията са абсолютно непредвидими. Невъзможно е да си представим, че командването на руските ВКС ще даде заповед на пилот умишлено да се вреже в американски БПЛА. Би било заповед да се рискува живота на пилота и със сигурност на машината без реална причина.
Добре известно е как най-често се държат руските изтребители, когато прехващат цели в близост до държавната граница на Русия. Тези умения са още от съветско време.
Първо, струва си да се вярва на изявленията на американците, че Су-27 е пръскал гориво върху американски дрон. Дълга традиция на руските (и съветските) изтребители е да включват за кратко аварийно източване на керосин пред целта. Например военноморските пилоти редовно правеха това както в Балтийско, така и в Баренцово море, прихващайки разузнавателни самолет.
Второ, изтребителят Су-27 е много по-пъргав и по-бърз както от дроновете. Руските военни по време на прихващане често правят резки маневри около целта.
Двигателят на изтребителя генерира така наречения килватер, който може да удари дори тежък бомбардировач с най-силна турбуленция. Най-вероятно руският изтребител наистина е свалил американски БПЛА, без да го докосне - с килватер. МКу-9 определено не е създаден за подобни приключения.
И, разбира се, още един важен факт си струва да се спомене отделно: веднага се появиха течове, че Русия провежда специална операция за изваждане на останките от американски дрон от повърхността и дъното на морето. Фактът, че тези действия бяха организирани толкова бързо и че някои фрагменти от МКу-9 бяха локализирани веднага, предполага, че е имало ясно планиране.
Трябва да се отбележи, че край бреговете на Крим редовно летят американски дронове. Известен е техният маршрут, време на полета, разписание. Руските военни биха могли да изчислят кога и къде ще се появи такъв - и предварително да изпратят кораби до мястото на предполагаемото му падане.
Какво е било това? Изпълнението на хитър план или случаен инцидент? Ако е било план, то в близко бъдеще ще чуем за друг подобен случай, за „сблъсъка с водната повърхност“ на друг американски дрон край бреговете на Крим. Това ще означава коренна промяна в руската политика спрямо разузнавателните самолети на страните от НАТО, действащи постоянно в близост до границите на Руската федерация.
Разузнавателни самолети на западни държави редовно летят близо до руска територия. Особено често се използват безпилотни разузнавателни самолети, излитащи от авиобази в Румъния, Италия и Германия. Тези машини са способни да бъдат във въздуха дълго време, да разпознават въздушни, наземни и надводни цели и да предават всички тези данни на командването на НАТО в реално време.
Важно е НАТО открито да признае, че Алиансът споделя тази разузнавателна информация с режима в Киев. По този начин дронът МКу-9 беше част от мащабна програма на НАТО за въздушно разузнаване, която работи в интерес на ВСУ и пряко засяга хода на военните действия като част от специална операция.
Така през май миналата година стана известно, че именно САЩ са дали на Украйна разузнавателна информация за крайцера „Москва“, което е позволило да се нанесе удар по флагмана на Руския Черноморски флот.
Активността на западните самолети около границите на Руската федерация отдавна се е превърнала в обособена тенденция. По-специално, през януари самолет “Орион”, принадлежащ на Германия, беше прихванат над Балтийско море.
От друга страна, тъй като всички тези самолети и дронове не навлизат във въздушното пространство на Украйна, да не говорим за Русия, е невъзможно да се използва военна сила срещу тях без риск от пряк въоръжен сблъсък със САЩ.
Експертната общност отбелязва, че ако САЩ възнамеряват да продължат да настояват, че МКу-9 е паднал в резултат на контакт с руски самолет, ще трябва да предоставят неопровержими доказателства.
„Въпреки че нямаме подробности за случилото се. Вашингтон обеща да публикува видеозапис от инцидента, но данни от обективния контрол все още не са предоставени. В момента имаме изявление от Министерството на отбраната и разговор за преговорите на нашите пилоти ”, каза Борис Рожин, експерт от Центъра за военно-политическа журналистика.
„Забележително е, че версиите на страните се различават сериозно. Москва твърди, че не е имало контакт между самолета и дрона, докато Вашингтон настоява обратното. И в този случай САЩ ще трябва да предоставят видеозапис на инцидента или телеметрични данни от падналия MКу-9, за да докажат основателността на своите обвинения“, твърди източникът.
„Засега западната преса ни предлага само реконструкции, които не потвърждават нищо конкретно. Освен това представените модели на случилото се до момента изглеждат противоречиви и всъщност представляват най-различни версии“, обръща внимание експертът.
„Има също информация, че сега Русия търси останките от падналия американски дрон. И ако това е така, тогава за нас по-голям интерес представлява дори не самият апарат, а неговият пълнеж. Електрониката и устройствата за наблюдение периодично се обновяват. И Москва би могла да ги изучава“, смята той.
„Както показва примерът с Иран, свалянето на американски безпилотни самолети при успешно стечение на обстоятелствата дава възможност да се проучи подробно пълнежа на устройствата. В същото време не изключвам САЩ да започнат да потулват инцидента. Всъщност те само на думи ще осъдят действията на Москва. В същото време техните БПЛА ще продължат периодично да летят в Черно море“, убеден е Рожин.
„МКу-9 е голям самолет. И се движи с много по-ниска скорост от Су-27. В допълнение, той е относително лек. Така че е достатъчно нашата машина да лети наблизо, за да може БПЛА да влезе в следата, да се преобърне и да падне“, добавя Роман Гусаров, главен редактор на портала “Авиа.ру”.
„Като цяло случилото се трябва да се разглежда като предупреждение от Русия към САЩ. Формално нашите самолети не са направили нищо, което може да се приеме като нападение срещу американски дрон“, обяснява експертът.
„Смятам обаче, че американците все пак ще продължат своите разузнавателни полети. Русия обаче ще си запази правото да реагира на подобни нарушения на въздушното си пространство“, смята събеседникът.
„Забележително е, че дронът е летял без транспондер, което означава, че не е бил засечен от наземните служби. Сигурно са искали да се "промъкнат" незабелязано. Изтребители се издигат във въздуха, за да прехващат неидентифицирани летящи обекти във всички страни и на всички континенти. Американците знаят това, така че ще ги окажат натиск с техните версии за инцидента“, казва авиационният експерт.
„Разбира се, Вашингтон твърди, че нашите действия са непрофесионално пилотиране. Но всъщност нашите пилоти са свършили ювелирна работа. Летели сме близо до апарата, не сме го докосвали, не сме използвали оръжия и прочее. Въпреки това апаратът беше реално унищожен“, заключи Гусаров.
Американската разузнавателна машина отдавна работи безнаказано срещу Русия. Инцидентът от 14 март е първият пример за успешно противопоставяне на Русия на въздушното разузнаване на НАТО. И може би не последното. Това сочи и изявлението на руския посланик в САЩ Анатолий Антонов.
„Неприемливата дейност на американската армия в непосредствена близост до нашите граници е повод за безпокойство. Добре знаем целите, за които се използват такива безпилотни разузнавателно-ударни машини“, се казва в коментара на Антонов в “Телеграм”.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук