Бивш зам.-министър на образованието: Категорично "за" съм телефоните в училищата
Вместо забрани, смело и съвсем отговорно е добре да работим към използване на всички технологии в образованието, за информация, за напредък, смята той
Категорично "За" телефоните в училищата. По-нестандартната теория изрази бившият зам.-министър на образованието Диян Стаматов.
От години той е директор на столичното 119-о СОУ и председател на Съюза на работодателите в системата на просветата.
"За или против мобилните устройства в училище?
(един модерен въпрос на възрастните):
Докато по-възрастните се радваме на фейсбук, по-младите учители и родители са в инстаграм, а учениците в TikTok. Ще кажеш какво толкова?
От година chatgtp-4 (AI) прави истински чудеса-след заснемане пресъздава сценарии, строи мостове, предлага хипотези, дори и представя избираеми платформи. Казват му изкуствен интелект. За 3-4 години напредъкът е огромен. Вместо забрани, смело и съвсем отговорно е добре да работим към използване на всички технологии в образованието, за информация, за напредък. Най-силна е ролята на издатели и автори. Да създават смели и атрактивни образователни съдържания.
Веднага след тях на учители. Да познават, предлагат и прилагат всичко най-ново. С всеки изминат ден технологиите стават силна част от всичко около нас.
А след години, смее ли някои да предположи… В страната ни изоставаме. Страшно изоставаме… След поколение време ученик без гъвкаво дигитално мислене, без два чужди езика и без силна комуникация, не би бил конкурентен.
Времената се променят. Стремглаво. Ако попитаме ученик или студент - “За или против мобилните устройства в училище”, ще получим еднозначен, но противоположен отговор, от този на възрастните", написа Стаматов във Фейсбук.
Не на такова мнение обаче са родители на ученици и по-малки деца.
Много майки споделят със загриженост, че децата им им масово развиват проблеми от различно естество заради пристрастяване към телефона и необятното интернет пространство. Нещо повече - именно цикленето пред екрана с часове тотално ликвидира способностите им да учат уроци, да запомнят фактология и да задържат вниманието си в дадена тема за повече от пет минути.
Проверка на "Труд news" показва, че в София вече има разкрити няколко центъра за екранна зависимост на деца. Специалисти по невронауки и терапевти работят с най-малките чрез методите на психотерапия (и не само), като целта е мъниците да се откъснат от екрана в дългосрочен план.
"Влияе на развитието и емоционалното здраве. Буквално забравя дори да ходи до тоалетна. Попитайте и ще ви потвърдят същото. Наскоро лекар от детска урология в "Пирогов" ми каза, че масово най-малките им пациенти идват с вече развити проблеми на пикочния мехур. Залисват се по телефоните с часове, не посещават тоалетна и се отключват болести", коментира в социалните мрежи Ирена Пенева.
"Има разлика между това да са подготвени и конкурентно способни и това да не спят по цяла нощ, за да са на телефона. Продължителното безсъние буквално ги откъсва от реалността.
Дори деца могат да изпитат мозъчна мъгла, замъглена преценка и съзнание.
Потопявайки се в този дигитален свят, те тотално губят интерес към живия живот, приятелите, игрите, разговорите. Стават асоциални.
Би следвало поне в училище тези устройства да бъдат ограничени", пише Мирослав Велков.
Само преди броени дни турското министерство на просветата забрани учениците да ползват мобилни телефони, лаптопи, таблети и други цифрови устройства в класните стаи. Нареждането се публикува в навечерието на новата 2024/2025 учебна година.
Турското издание "Хаберлер" коментира, че подобна забрана съществува в много страни, както и че в доклад на ЮНЕСКО през 2023 г. е било препоръчано да не се допуска ползването на мобилни телефони в училищата заради това, че влошават представянето на учениците и оказват отрицателно въздействие върху емоционалното им развитие.
"Предпочитаме да се върнем към по-старите методи - дъска и тебешир, а не дигитална видеостена и слайдове с презентации. Преди да бъде приета наредбата сме притеглили на везната твърде много детайли по темата и решението ни бе категорично. Едва ли ще има недоволство сред родителите", коментират от турското образователно ведомство.
"Над 70 процента от българчетата имат гръбначни изкривявания – сколиоза, неправилна стойка или друг проблем с костно-мускулната система. Такъв тип увреждания не само са естетически проблем, но водят след себе си и редица болестни състояния от физиологичния спектър", коментира на свой ред Иван Неделчев, фитнес инструктор.
Последвайте ни
2 Коментара: