20 години чистим „малуса“ за евтина „Гражданска отговорност"
Натрупаният негатив пък може да се чисти чрез примерно шофиране, като всяка година без нарушение ще спада класа на колата с 1 пункт. Или с други думи - ще са необходими минимум 12 години, за да се изчисти оскъпяването с 400% или 19 години, за да се плаща най-ниската цена. Обмисля се и вариант малусът да бъде чистен срещу определена сума, пише „Монитор“.
Нарушения като неправилно паркиране, каране в бус лентата или без фарове няма да се отчитат и да водят до поскъпване на застраховката. Точки обаче ще се отнемат за неправилно изпреварване, опасни маневри, неспазване на дистанция, шофиране в нетрезво състояние, катастрофи с нанасяне на телесни повреди и причиняване на смърт на пътя. По предварителни изчисления натрупване на 9 по-леки нарушения за година може да оскъпи "Гражданската отговорност" с до 400%.
Според изчисленията на регулатора 78% от собствениците на автомобили (над 2 млн. коли) ще плащат по-евтина полица, тъй като ще попаднат в бонус класовете на новата система. 44%, или 1 млн. души, ще достигнат максималния бонус и ще плащат с 25% по-малко, или около 225 лв. (по сегашни цени). От регулатора очакват, че около 18% от водачите ще попаднат в по-високия клас и ще плащат повече. По-конкретно максималното оскъпяване от 1200 лв. се очаква да плащат около 18 000 души.
От регулатора посочиха и конкретни примери. Оскъпяването на „Гражданската отговорност” например при превишена скорост ще означава 10% над застраховката. Ако това нарушение е в населено място и сериозно надскача разрешената скорост, може да стигне и до 30 на сто. Най-голямото наказание – плюс 400%, ще е заради тежки катастрофи с причинена смърт.
Сред най-дискутираните текстове са предложението, ако една кола е със скъпа застраховка "Гражданска отговорност", при продажба на машината новият собственик ще продължи да плаща висока премия, дори да е изряден шофьор. От комисията обясниха, че все още се обсъждат различни варианти, но не се предвижда отпадането им, а по-скоро прецизиране на текстовете и възможност за зануляване, но това трябва да се случи по начин, който да не допуска възможността да си прехвърлиш колата на някой близък или роднина и отново да продължиш да шофираш рисково, обясни Владимир Савов, член на КФН.
Не е ясно какво ще се случва с нарушенията, за които наказателните постановления не са влезли в сила или се обжалват. Понякога този процес може да се разпростре в 2 календарни години, макар че нарушението фактически е направено само в едната, което ще окаже влияние на цената на застраховката и за бъдещ период. Освен това много хора не знаят, че са санкционирани, и разбират за това едва когато бъдат спрени на пътя от КАТ. Към днешна дата глобите към Пътна полиция имат и давност.
Последвайте ни
0 Коментара: