БДЖ планира поетапно обновяване на подвижния състав през следващите 15 г.
Министър Росен Желязков приветства инициативата за общественото обсъждане, като отбеляза, че критичните коментари са по-положителни от поздравленията, защото точно те добавят стойност, за да се реализира една добра процедура. В много скоро време се надяваме за положителна тенденция, а не само да говорим за проблеми в БДЖ, допълни той.
Председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” ЕАД, Григори Григоров, представи приоритетите и възможностите на БДЖ за поетапно обновяване на влаковете през следващите години. На база направения анализ на съществуващото състояние на подвижния ЖП състав и необходимостите за пълното обезпечаване на ГДВ и планираните инвестиции в националната железопътна ифраструктура, предварителният план за осигуряване на нов подвижен състав е разделен на няколко етапа.
След представяне на визията от направените първоначални проучвания, всеки един от участниците в кръглата маса представи своите идеи и предложения, което доведе до създаването на една ползотворна дискусия и обедини участниците около идеята от належащата необходимост за подновяване на подвижния състав на БДЖ.
***
- Първи етап до 2022 г.: Стартираната интензивна ремонтна програма на дружеството за подемни и капитални ремонти на локомотиви, вагони и мотриси има задачата да осигури ГДВ за следващите 3 години с цел да не се допуска недостиг на мотриси, локомотиви и вагони на дневна база. С ремонта на 46 бр. мотрисните влакове Сименс Дезиро, ще се обезпечи движението на крайградските линии за следващите 12-13 г. В този етап са планирани и средно по 15 капитални ремонта на локомотиви годишно, включващи и технологична модернизация за скорост от 160 км/ч, като в тази връзка в момента се водят интензивни разговори с производителите от Шкода. Извършените ремонти ще осигурят поне 20 г. допълнителен експлоатационен ресурс на локомотивите.
- Втори етап до 2030 г.: Успоредно с първи етап, на база на направените заключения и получените предложения в рамките на общественото обсъждане, до края на 2019 г. се планира стартиране на нова поръчка за доставка на 10-15 бр. мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 бр. нови, съвременни вагона за 160 км/ч, които да осигурят висок клас услуга за клиентите на компанията. Посоченият подвижен състав ще обезпечи над 4000 места за пътуванията на средни и дълги разстояния с оптимизиран график на движение с цел предоставянето на конкурентна на автомобилния транспорт услуга, както като времепътуване, така и като комфорт. За транснационалните маршрути възможностите са запазване на състави от локомотив с отделни вагони предвид силната вариация и възможността за композиране, съобразно натовареността и необходимостта, или варианти с т.нар "пуш-пул" влакове, като се анализира с колко този тип подвижен състав би оскъпил проекта. Доставката на първата част от новия подвижен състав по първоначални проучвания и с оглед натовареността на световния ЖП пазар се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Планираната инвестиция е в размер на повече от 100 млн. евро, разсрочена подходящо в рамките на 7 години, без да затруднява финансовото състояние на дружеството.
- Трети етап след 2030 г.: В периода се планира подготовка за поетапната подмяна на мотрисите Сименс Дезиро и на вагоните и локомотивите за транснационалните линии, които са достигнали крайния си експлоатационен ресурс.
Съпътстващи проекти:
- Водят се преговори с Дойче Бан (DB) за закупуването на около 100 бр. вагони, експлоатирани и поддържани от немските железници до края на 2019 г. По първоначални изчисления, необходимата инвестиция ще бъде по-ниска от тази за реновирането и модернизирането на собствените вагони;
- Проучва се възможността за еврофинансиране при модернизирането на подвижния ЖП състав в следващия програмен период 2021-2027, чрез изпълнение на интегрирани териториални инвестиции (ИТИ), възможност, предвидена в чл.36 от Регламент №1303/2013;
- В краткосрочен план не се изключва и варианта с наем на локомотиви и мотриси при възникнали проблеми в хода на изпълнение на ремонтната програма;
- Оптимизиране и пълно натоварване на собствените депа за поддръжка на подвижния състав.
Последвайте ни