Близо една трета от произведената храна в световен мащаб се превръща в отпадък, сочат данни на Организацията на обединените нации (ООН). В отговор на този проблем, в България стартира национална инициатива за ограничаване на хранителното разхищение.

"Изхвърляме храна по много причини. В световен мащаб, според ООН, изхвърляме близо 1/3 от храната, която годишно се произвежда в света, бива разхитена. На някои не ни е харесала храната или сме се презапасили.

Имаме места, на които гладът е сериозен проблем. Всеки с малки стъпки може да направи огромна разлика", каза пред Bulgaria ON AIR Светослава Симеонова, автор на инициативата.

Биляна Гавазова, лице на кампанията, акцентира върху нуждата от промяна в навиците ни при пазаруване. 

"Кампанията е страхотна, защото червена лампа светва в съзнанието ни да пазаруваме умно. Вместо да мислим за това да пазаруваме по-евтино, просто да спасим храната. Ако се стремим да купуваме големи количества за малко пари, изпадаме в капан. Консумираме храна с въпросително качество и имаме количество, с което трябва да се справим", заяви тя.

Законови възможности и практически съвети

Според Светослава Симеонова, съществуват законови механизми за даряване на храна от компаниите. 

"Идеята е доброто планиране, дори визуално как слагаме нещата в хладилника - тези с изтичащ срок да са ни пред очите, а не в някой ъгъл. На нашата платформа правим лесно оферти да достигат до потребители", поясни тя.

Биляна Гавазова представи шокираща статистика: "Всеки път се изумявам от числото 670 хиляди тона. Това е стадионът "Уембли" 10 пъти пълен догоре. Това е фрапиращо и е количество, което само в България изхвърляме. Важно е да знаем разликата между "Най-добър до" и "Използвай до".