Директорът на Генералния план на София за промените по "Патриарха": Недоразумение

София е град, който няма аналог. За 140 години, откакто София е обявена за столица на България, тя е нараснала 100 пъти по население и територия, заяви арх. Белин Моллов

София е град, който няма аналог. За 140 години, откакто София е обявена за столица на България, тя е нараснала 100 пъти по население и територия. Това е феномен.

Това заяви в интервю за БГНЕС арх. Белин Моллов. Той е бил директор на Генералния план на София, съветник в Столичния общински съвет и заместник-министър на регионалното развитие.

Според арх. Моллов едно такова бурно развитие носи и много непроверени грешки и сега трябва да ги поправим, но въпреки това той призовава софиянци и гостите на столицата да вдигнат глави и да видят красотата на старите софийски сгради в центъра, които наистина ни превръщат в един европейски град.

Арх. Моллов призовава София да бъде планирана в един малко по-широк обхват.

„Това не означава, че не трябва да се разраства, но трябва да обхване една територия, в която да може да комуникира със съседните общини в нейната агломерация. Това е много важно“, обясни той.

Арх. Моллов подчерта, че в центъра на града имаме много сериозен проблем с движението на колите. Той припомни, че през 70-те години на ХХ век, когато участва в направата на първия голям съвременен Генерален план на София, моторизацията беше 160 коли на 1000, сега са 860 коли на 1000 жители. „Това са само софийските коли, като сметнем какво идва отвън, горе-долу на един човек се пада по една кола“, отбеляза архитектът.

Много от идеите, които е имало по онова време за подземното гариране, за паркингите в жилищните квартали не се реализираха. „Има много конкретни идеи от миналото, които са хубави и адекватни за днешното време, трябва да им се обърне внимание и да се концентрираме върху тях“, препоръчва арх. Моллов.

Според него София има нужда от повече пешеходни зони, места за велосипедистите, но „не по този начин, който се прави“. „Не може на ул. „Раковски“ да направиш една велоалея, която всъщност съкращава мястото за колите, а по самата велоалея никой не се движи. Не се прави така. Същото е по бул. „Дондуков“. Колчетата, които са сложени и ограничават велоалеята, само пречат“, категоричен е той.

Промяната на движението в района на бул. „Патриарх Евтимий“ за съжаление също може да бъде отнесен към тези недоразумения.

„Това е някаква недомислица, един фрагмент, един опит. Много по-добре изпълнен, но по резултатите също прилича на велоалеята по „Раковски“ и „Дондуков“, добави арх. Белин Моллов.